Freemanová, Michaela

FREEMANOVÁ Michaela (roz. Kopecká)

Datum a místo narození a úmrtí, akademické tituly a vědecké hodnosti

  • 21. 11. 1946 Praha - 15. června 2017 Praha,
  • PhDr.

Poslední pracoviště

  • Svobodné povolání, Kabinet hudební historie Etnologického ústavu AV ČR

Poslední adresa

  • 252 82 Kamenný Přívoz 274

Stručná profesní biografie

  • SVVŠ Praha 1962–1965; Vysoká škola ekonomická Praha 1965–1967; FF UK (hudební věda) 1967–1972; PhDr. 1974; Muzeum české hudby/Národní muzeum Praha (odborná pracovnice, vedoucí oddělení hudebních nástrojů, vedoucí knihovny, 1975–1987), Kancelář prezidenta ČR – Správa Pražského hradu (hudební kurátorka, 1992–1993); členka výboru festivalu Pražské jaro (1993–1999), organizace festivalů staré hudby, interpretačních kursů ad.; od roku 2002 Ústav hudební vědy AV ČR (dnes Kabinet hudební historie Etnologického ústavu AV ČR).

Zaměření vědecké činnosti

  • Hudební život 17.–19. století; hudební život církevních řádů, zvl. milosrdných bratří; italské oratorium v českých zemích; čeští hudebníci v Anglii; hudební organologie (teorie i praxe); interpretace starší hudby (teorie i praxe)

Výběrová bibliografie

  • knihy
    Collectio Fratrum Misericordiae Kukussiensis I, II, Praha 1998.
  • kolektivní díla, redigované sborníky
    Hudební Praha doby Smetanovy, in: Bedřich Smetana – doba, život, dílo, Muzeum české hudby, Praha 1998, s. 31–54.
  • významné studie v časopisech a sbornících
    Takzvaná „loci communes“ v hudbě 18. století, in: Kolokvium Hudba a literatura, Frýdek-Místek 1983; ***** Händel a my, in: Hudební rozhledy XXXVIII, 1985, č. 11, s. 523–526; ***** Hudební život východočeských konventů milosrdných bratří, in: Muzikologické dialogy 1984, Hradec Králové 1986, s. 193211; ***** Hudební život moravských konventů milosrdných bratří, in: Morava v české hudbě, Brno 1985, s. 25–28; ***** Zur Händel-Rezeption in den Böhmischen Ländern in Vergangenheit und Gegenwart, in: Händel-Jahrbuch 1988, s. 120–133; ***** Kačinská hudební sbírka – současný stav výzkumu a jeho perspektivy, in: Studie Muzea Kroměřížska, Kroměříž 1991, s. 51–53; ***** Händelovo a Bachovo dílo v provedení jednotou umělců hudebních (Tonkünstler-Sozeität), in: Händel a Bach. O dnešním pojetí jejich díla, Brno 1992, s. 175–182; ***** Antonín Kammel v Londýně, in: Hudební věda XXXI, 1994, č. 4, s. 399–402; ***** The Brothers Hospitallers (Barmherzige Brüder, O.S.I.) and their music collections in Slovakia, in: Musik der geistlichen Orden in Mitteleuropa zwischen Tridentinum und Josephinismus. Konferenzbericht, Trnava 1996, Bratislava 1997, s. 313–315; ***** Rakouské soustátí z pohledu výroby (notového) papíru v českých zemích a na Slovensku, in: „Wenn es nicht Österreich gegeben hätte...“, Brno 1996, s. 170–173; ***** Provincia germanica of the Order of Brothers Hospitallers as a musical institution and as a centre of circulation of music and musicians in the Czech Lands and Central Europe in the 18th and 19th centuries, in: De consortiis musicis et musicorum musicaeque in Bohemia Moraviaque circulatione 1600–1900, in: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Musicologica Olomucensis IV, Olomouc 1998, s. 107–110; ***** Factors affecting translated information in editions for sale abroad. Etika vydávání nejen soudobé hudby ve dvacátém století (spolu s D. Freemanem), konference Kritické edice hudebních památek, Olomouc 1996, in: Kritické edice hudebních památek II, Olomouc 1998, s. 159–163; ***** ***** Papíry a opisovači fondů milosrdných bratří v našich zemích a ve střední Evropě, konference Kritické edice hudebních památek, Olomouc 1997, in: Kritické edice hudebních památek II, Olomouc 1998, s. 169–172; ***** Provincia germanica řádu milosrdných bratří. K pohybu hudebníků v českých zemích a střední Evropě 18. a 19. století, in: Hudební věda XXXV, 1998, č. 2, s. 171–174; ***** Hudební Praha doby Smetanovy, in: Bedřich Smetana – doba, život, dílo, Muzeum Bedřicha Smetany, Praha 1998, s. 31–54; ***** Pietro Metastasio’s oratorio librettos in the Czech Lands – a document on the changes of taste in the 18th and 19th centuries, in: Händel-Jahrbuch 1999, s. 270–275; ***** Korespondence Antonína Kammela a další dokumenty k životu a dílu českých hudebníků 18. století, působícich v Anglii, jako problém badatelský i etický, in: Kritické edice hudebních památek III, Olomouc 1999, s. 129–134; ***** The librettos of the Italian oratorios in the Bohemian Lands in the 18th century, in: Händel–Jahrbuch 2000, s. 231–246; ***** Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků, Tonkünstler Wittwen-und-Waisen Societät, 1803–1903 a její role v životě Prahy 19. století, in: Od středověkých bratrstev k moderním spolkům, Documenta Pragensia XVIII, Praha 2000, s. 177–199; ***** Ve stopách Troldova výzkumu hudebního života milosrdných bratří, in: Hudební věda XXXVII, 2000, č. 3–4, s. 287–305; Oratorium (and opera) of the German composers as performed in the Czech Lands in the 18th and 19th centuries, in: Deutschsprachiges Theater in Prag, Prag 2001, s. 195–204; ***** The two Haydns and the brothers Hospitallers (Barmherzige Brüder, Fatebene Fratelli, O.S.I.): the four pupils,  the less known sources, sborník k sedmdesátinám Tomislava Volka, Hudební věda XXXVIII, 2001, č. 3–4, s. 333–342; ***** ‘My honourable Lord and Father...’ London music life through Bohemian eyes (s E. Mikanovou), Early Music, London, May 2003, s. 210–231); ***** ***** A certain Mr Nouelle... in: Rutland Record, Journal of the Rutland Local History & Record Society, 21, 2001, s. 17–21; Johann Gottlieb Naumann a hudební sbírka v Náměšti nad Oslavou, in: Opus Musicum 34, 2002, č. 4, s. 4–10; ***** Heinrich Wilhelm von Haugwitz – „Übersetzer der Iphigenia in Aulis“, in: Haugwitzové a hudba, Náměšť nad Oslavou 2003, s. 21–31; ***** Oratorium (a opera) v olomoucké diecézi za Wolfganga Hannibala Schrattenbacha, konference Olomouc 2002, in: Hudba v Olomouci, Historie a současnost I, Olomouc 2003, s. 78–82; ***** Prague’s Society of Musicians (Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků, Tonkünstler Wittwen-und-Waisen Societät, 1803–1903/1930, in: Hudební věda XL, 2003, č. 1, s. 3–28; ***** Stanovy Cecilské hudební jednoty v Ústí nad Orlicí, londýnského Fund for Decay’d Musicians, vídeňské Tonkünstler-Societät a pražské Jednoty umělců hudebních – Dílo Josepha a Michaela Haydna v hudebním archivu Cecilské jednoty, in: 200 let trvání Cecilské hudební jednoty v Ústí nad Orlicí, sborník příspěvků z konference „Měšťanská kultura a hudební tradice v Ústí nad Orlicí“ Ústí nad Orlicí 2004, s. 41–50; ***** Heinrich Wilhelm von Haugwitz – „Übersetzer der Iphigenia in Aulis“, in: Hudební věda XL, 2003, č. 4, s. 361–370; ***** Praha a Vídeň: evropská hudební osa par excellence, in: Václav Ledvinka a kolektiv: Praha–Vídeň. Dvě evropské metropole v běhu staletí, Praha 2004, s. 103–108; ***** Varhanická škola v Praze (1830–1889) a v Brně (1882–1919), in: Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. století, Sborník z 24. plzeňského sympozia k problematice 19. století, 4.–6. 3. 2004, Praha 2004, s. 410–418; ***** Italské oratorium v Čechách na sklonku 17. a v 18. století, in: Barokní Praha – Barokní Čechie 1620–1740. Sborník příspěvků z vědecké konference o fenoménu baroka v Čechách, Praha, 24.–27. září 2001, Praha 2004, s. 87–93; ***** Pozůstalost Karla Zvěřiny v Městském muzeu v Netvořicích, in: Hudební věda XLII, 2005, č. 2, s. 171182; ***** Oratorium v Czechach, na Morawach i v Morawskiej czesci Slaska v XVII–XLIX wieku, in: Wokalistika i pedagogika wokalna, Tom IV, Wroclaw 2005, s. 219–228; ***** The Prague conservatoire in the context of nineteenth–century Bohemia, in: Musical Education in Europe (1770–1914). Compositional, Institutional  and Political Challenges, Volume 2. Ed. by Michael Fend and Michel Noiray, Berlin 2005, s. 519–536; ***** Slovanství v zrcadle pražského koncertního života, dobové hudební kritiky a literatury, in: Slavme slavně slávu Slávóv slavných. Slovanství a česká kultura 19. století. Sborník příspěvků z 25. ročníku sympozia k problematice 19. století. Plzeň, 24.–26. února 2005. Praha 2006, s. 184–193; ***** German music instrument makers and music instruments in the Bohemian lands, in: Musikinstrumentenbau im interkulturellen Diskurs. Berichte des interkulturellen Forschugsprojektes „Deutsche Musikkkultur im östlichen Europa“, Stuttgart 2006, s. 55–70; ***** Johann Gottlieb Naumann and the Náměšť Collection, in: Johann Gottlieb Naumann und die europäische Musikkultur des ausgehenden 18. Jahrhunderts. Bericht über das Internationale Symposium vom 8. bis 10. Juni 2001 in Rahmen der Dresdner Musikfestspiele 2001, Hildesheim–Zürich–New York 2006, s. 353–364; ***** Slovenian Music in Bohemian and Moravian Collections, in: Stoletja glasbe na Slovenskem (Ljubljana, Slovenija, 20.–23. VI. 2005), Ljubljana 2006, s. 157–167; ***** Horns and horn makers in Bohemia and Moravia in the eighteenth and nineteenth centuries, in: Jagd- und Waldhörner. Geschichte und musikalische Nutzung. Augsburg 2006, s. 215226; ***** Wind band (Harmonie) music in the Bohemian and Moravian music collections, in: Zur Geschichte und Aufführungspraxis der Harmoniemusik. Siftung Kloster Michaelstein, XXXII. Wissenschaftliche Arbeitstagung, “Zur Geschichte und Aufführungspraxis der Harmoniemusik” 20.23. Mai 2004, Augsburg 2006, s. 353365; ***** Monasteries and stately homes: German and Austrian music in Bohemian and Moravian collections belonging to the Catholic Church and the nobility, in: Musik-Sammlungen – Speicher interkulturellen Prozesse. Berichte des interkulturellen Forschugsprojektes “Deutsche Musikkkultur im östlichen Europa”, Stuttgart 2007, s. 115–132; ***** The Cecilian Music Society in Ústí nad Orlicí (East Bohemia), in: Musikgeschichte in Mittel-und Osteuropa, Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Universität Leipzig, Heft 11, Leipzig 2006, s. 87–96; ***** Rare Music instruments in the Bohemian Collections, in: Musikalische Aufführungspraxis in nationalen Dialogen des 16. Jahrhunderts, Teil 2, Musikinstrumentenbau-Zentern im 16. Jahrhundert. 26. Musikinstrumentenbau-Symposium, Michaelstein, 6 bis 8 Mai 2005, Michaelsteiner Konferenzberichte 72/2,  Augsburg 2007, s. 227–250; ***** Prague’s Cäcilien-Verein (1840-1865) and its contemporaries: Bohemian choral societies and their German (and Czech) repertoire, in: Chorgesang als medium von Interkulturalität: Formen, Kanäle, Diskurse. Berichte des interkulturellen Forschungsprojektes “Deutsche Musikkultur im östlichen Europa”, Band 3, Stuttgart 2007, s. 230–240; ***** Vojenské hudby v českém časopisectví a odborné literatuře 18. a 19. století, in: Vojenská hudba v kultuře a historii českých zemí, Praha 2007, s. 61–73; ***** Hudba v klášterních společenstvích, in: Hudobnohistorický výskum na Slovensku začiatkom 21. storočia I., Bratislava 2007, s. 209–220; Bohemian flutes and flutemakers, in: Geschichte, Bauweise und Spieltechnik der Querflöte, 27. Musikinstrumentenbau-Symposium, Michaelstein, 6. bis 8. Oktober 2006, Michaelsteiner Konferenzberichte Band 74, Augsburg 2008, s. 103–110; ***** Bohemia in the 1870s: Two views of folkloric music, in: Musical folklore as a vehicle?, Beograd 2008, s. 115–123; ***** Naléhavá otázka: Janáček pod kuratelou?, in: Leoš Janáček světový a regionální, Ostrava 2008, s. 179–180; ***** Taneční hudba 16.-18. století, in: katalog výstavy “Tance a slavnosti 16.-18. století”, NG Praha, 2008, s. 91–100; Dance Music of the 16th-18th Centuries, in: Dances and Festivities of the 16th-18th Centuries, s. 91–100; ***** ‘Stars and Flowers’: Händel, Haydn and Mendelssoh in the music history of the Bohemian Lands – a brief account, in: Hudební věda XLVI, 2009, č. 4, s. 375–392.
Zařazeno v: Kdo byl kdo?