Druhé číslo jubilejního ročníku časopisu Opus Musicum již vyšlo!

A přináší hned několik zajímavých studií, recenzí a komentářů (s možností zakoupení a stažení jednotlivých článků).

OBSAH

STUDIE
Přehlíželi skladatelé českých zemí poezii Johanna Wolfganga von Goethe? Goethovy stopy v písních českých skladatelů v 19. století • Barbora Kubečková
Filmová úprava Sukovy hudby k dramatu Radúz a Mahulena • Jan Charypar
Týmová práce v soudobé kompoziční praxi na příkladu opery Alice in Bed • Eva Balcárková

ODBORNÉ ZPRÁVY
Institut Bohuslava Martinů: Nálezy nových pramenů v roce 2018 • Martin Ledvinka, Marek Pechač
Hudební abeceda – ladění • Jan Kašpařík
Stimuly pre rozvoj hudobno-pedagogického myslenia • Jozef Vereš

UDÁLOSTI
„Zabráno pro konzervatoř!“ Vzpomínkový text k 100. výročí založení Konzervatoře Brno • Věra Lejsková
„Ein sehenswürdiger anziehender Unsinn?“ Otázka zodpovězená na kongresu o melodramu v německém klášteře Michaelstein • Lenka Přibylová

MORAVSKÁ GALERIE
Jan Sawka a Jazz nad Odrou • Marta Sylvestrová

ROZHOVOR
Klub moravských skladatelů aneb Od Janáčka k dnešku. Rozhovor s dlouholetým předsedou Klubu moravských skladatelů Milanem Bialasem • Lenka Přibylová

RECENZE
Viktor Velek: Hudební umělci mezi Ostravou a Vídní / Tonkünstler zwischen Ostrau und Wien • Miloš Štědroň
Vladimír Godár (ed.): Ilja Zeljenka: Rozhovory a texty I, II • Jan Vičar
Johann Sebastian Bach: Oboe Concertos et Cantatas • Jiří Sehnal

INFOSERVIS


ÚVODNÍK

Vážení a milí čtenáři,
v polovině dubna proletěla světem zpráva, že hoří jeden ze symbolů Paříže, katedrála Notre Dame, „Chrám Matky Boží“, jedna z ikon středověké architektury literárně zvěčněná zejména v díle Viktora Huga, které se stalo rovněž inspirací pro vznik řady baletů a oper. Z celého světa se kvapem začaly organizovat sbírky na záchranu této jedinečné památky. K přímé podpoře obnovy katedrály se na benefičním koncertu spojily i Česká filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, PKF – Prague Philharmonia, Kühnův smíšený sbor, členové sboru a orchestru Opery Národního divadla a členové sboru a orchestru Státní opery (na programu Stabat Mater Antonína Dvořáka). Stojí za to připomenout, že katedrála Notre Dame má své výsostné postavení kromě historie, architektury a dějin umění i v dějinách hudby, a sice jako centrum nového vývoje vícehlasé hudby. Epocha Notre Dame (cca 1150–1250), pojmenovaná podle pěvecké školy při katedrále, se stala jedním z vrcholných bodů dějin vícehlasu spojeným se jmény skladatelů Leonina a Perotina. V roce 2013 kompletně restaurované velkolepé varhany chrámu, které jsou největším nástrojem svého druhu ve Francii, naštěstí nebyly zničeny, nicméně menší chórové varhany byly dotčeny probíhajícími hasičskými záchrannými pracemi. Dovoluji si popřát tomuto ikonickému místu hudební historie, aby se v něm brzy opět rozezněla hudba. Tereza Žůrková

Objednávky na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Hledat na stránkách ČSHV

ČSHV calendarium

listopad 2019
Po Út St Čt So Ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Kdo je kdo?