ZPRÁVY – UDÁLOSTI
Jazzová mše a její cesta dějinami I • JAN DALECKÝ • Důkladný pohled na propojení jazzu s duchovní tematikou se zvláštním zřetelem na Jaromíra Hniličku a Orchestr Gustava Broma
Prokletý umělec života Karel Burian • JAN BURIAN • Písničkář, cestovatel a dokumentarista reflektuje osobnost svého prastrýce
ROZHOVOR
Čas na práci i na krize. Kompozice a život v prvním roce covidových omezení • BORIS KLEPAL • Deset skladatelek a skladatelů odpovídá na jednu anketní otázku
GALERIE – KNIHOVNA
Napřeskáčku 1 • ROBERT ŠKORPIL • Hudební kritik Jiří Černý a sebrané útržky jeho vzpomínek
KRITIKA
Český hrdina pro německé mýty. Karel Burian: Kompletní nahrávky 1906–1913 • BORIS KLEPAL • První vydání nahrávek mimořádného českého tenoristy
Emanuel Chvála: Z mých pamětí hudebních • ONDŘEJ ŠUPKA • Významný počin současné hudební historiografie
https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-12021
K přečtení online: https://viewer.joomag.com/om-0121-web/0653446001618520098
Úvodník
Signály ze světa, novinky z domova
Začátkem letošního roku vzbudil Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu pozornost oznámením, že jeho novým šéfdirigentem bude Simon Rattle. Patrně nejslavnější dirigent současnosti opouští Londýnský symfonický orchestr a od sezóny 2023/24 se jeho hlavním působištěm stane Mnichov. Zatímco bavorští rozhlasoví symfonikové získali skvělou náhradu za zesnulého Marisse Jansonse, jejich kolegové v Londýně mnoho důvodů k radosti nemají. Dirigent už v průběhu minulého roku upozorňoval na tíživou ekonomickou situaci LSO, který dostává jen minimum veřejných peněz a většina jeho příjmů pochází z koncertů. Rattle také byl a je hlasitým odpůrcem brexitu, který klade umělcům do cesty řadu praktických překážek – přinejmenším co se týká cest za prací, na nichž jsou vesměs závislí. Rattle při svém rozhodování o odchodu do Mnichova pravděpodobně také věděl, že nový koncertní sál, jehož vznik prosazoval, se v Londýně stavět nebude. Výměna samostatného orchestru v Londýně za veřejnoprávní instituci v Bavorsku dává tušit, jaký směr nabere pohyb v kulturních organizacích celé Evropy. Rattle vyslal do světa signál, na který by se nemělo zapomínat. Neustávat v práci je ale v současné době snad jediný způsob, jak ze všech chmurných výhledů nezešílet. Opus musicum v minulém roce ustálil složení nové redakce a skončila také digitalizace kompletního archivu – v současné době vše směřuje k jeho zveřejnění online. Finalizace projektu ještě chvíli potrvá, ale cíl je již na dohled. Přístup do digitálního archivu se stane součástí předplatného, které zůstává ve stejné výši. Blíží se také spuštění nového webu. Přinese více samostatného obsahu – hudebních tipů, playlistů a zajímavostí provázaných s vědeckou základnou časopisu. Ta zůstane zachována co do obsahu i objemu při nižší periodicitě čtyř čísel za rok. Větší interval mezi jednotlivými čísly představuje především více prostoru pro zvyšování kvality textů. Studie Lubomíra Spurného a Davida Vondráčka přiblíží Gideona Kleina jako klavíristu i tvůrce sborových skladeb. Jana Spáčilová a Iva Čermáková analyzují Stabat mater skladatele Girolama Pery. Nedávno zesnulému Pavlu Blatnému a jeho skladbám třetího proudu věnoval svou studii Jan Pudlák. Na ni volně navazuje průvodce světem jazzových mší od Jana Daleckého, který tím zároveň připomíná 100. výročí narození Gustava Broma. Kompletu svých nahrávek se konečně dočkal český tenorista Karel Burian – je mu věnována nejen recenze, ale také reflexe pěvcova prasynovce Jana Buriana. Vydání pamětí Emanuela Chvály hodnotí Ondřej Šupka. Deset skladatelů v anketě prozradí, co dělali v prvním roce prožitém s covidem, knihovna představuje útržky paměti Jiřího Černého. Milé čtenářky, milí čtenáři, přeji vám pěkné chvíle s Opus musicum.
Boris Klepal, šéfredaktor