MUZIKOLOGICKÝ SEMINÁŘ
Vyučující:
Prof. Dr. Inga Mai Groote (Universität Zürich)
PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D. (Univerzita Karlova, Praha)
Kurz se koná ve spolupráci s Institut für Musikwissenschaft Universität Zürich, Ústavem hudební vědy FF UK v Praze a evropským projektem HERA Sound Memories (www.soundme.eu).
Koncepce práce ve třídě nedovoluje zvolit si tuto třídu jako druhou, volitelnou.
Tento kurz bude probíhat v angličtině a výuka začne v pondělí 8. července.
Muzikologický seminář se bude věnovat vybraným otázkám z oblasti hudební kultury pozdního středověku a raného novověku ve střední Evropě.
Program:
Střední Evropa jako koncept hudební historiografie
Petrus Wilhelmi de Grudencz a specifické rysy hudební kultury ve střední Evropě
Johannes Tourout a franko-vlámská polyfonie na císařském dvoře
Proč se mladí luteráni učili hudbě? Repertoár a interpretační praxe
Šíření hudby mezi hanzovními městy: lokální a mezinárodní repertoár
Studentům budou před začátkem výuky poskytnuty texty a notové materiály pro samostatnou přípravu.
Aktivně se mohou zúčastnit pouze studenti a absolventi oboru hudební věda nebo příbuzných oborů.
studenti nebo absolventi oboru hudební věda nebo příbuzných oborů
12
Inga Mai Groote je profesorkou hudební vědy na Univerzitě v Curychu. Studovala hudební vědu, historii a italskou filologii. Ve svém výzkumu se zabývá dějinami raně novověké hudební teorie a s ní související knižní kultury (včetně rekonstrukce výuky hudby a hudební teorie ve školách a na univerzitách 16. a 17. století). Dále pak dopadem konfesionalizace na německou hudební kulturu 16. a 17. století (vokální hudba, dějiny institucí, hudební myšlení). V současné době je vedoucí švýcarského týmu evropského výzkumného projektu HERA Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe (www.soundme.eu).
Lenka Hlávková pracuje v Ústavu hudební vědy FF UK v Praze jako odborná asistentka v oblasti dějin hudby před rokem 1600 a hudební paleografie. Badatelsky se zaměřuje na výzkum hudební kultury střední Evropy v pozdním středověku, české prameny 15. a první poloviny 16. století (Kodex Strahov, Kodex Speciálník ad.), polyfonní mešní ordinarium, polyfonní píseň 15. století a cantus fractus v českých pramenech. V současné době je vedoucí českého týmu evropského výzkumného projektu HERA Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe (www.soundme.eu).
Více informací: http://www.early-music.cz/lektori-tridy/r2019/lenka-hlavkova-inga-mai-groote/