Datum a místo narození, akademické tituly a vědecké hodnosti
- * 7. 9. 1945, Brno, prof. PhDr. CSc.
Současné pracoviště, adresa, telefon, fax, e-mail
- Katedra hudební výchovy PdF OU Ostrava-Mariánské Hory, Fráni Šrámka 3, 709 40, Ostrava 1,
tel.: 597 092 530, e-mail: Karel.Steinmetz@osu.cz, Karel.Steinmetz@centrum.cz
Soukromá adresa, telefon, fax, e-mail
- Chrjukinova 1, 700 30, Ostrava-Jih, tel.: 595 540 960, mobil: 739 239 533
Stručná profesní biografie
· Studium a kariérní růst: SVVŠ Brno 1960–63; Konzervatoř Brno 1963–65; FF UJEP (dnes opět MU) Brno (hudební věda – divadelní věda); PhDr. 1971; CSc. 1987; doc. 1993; prof. 2001;
· Zaměstnání: Čs. rozhlas Ostrava (hudební redaktor, 1972–75); Janáčkova filharmonie Ostrava (dramaturg, 1975–78); Krajské kulturní středisko Ostrava (osvětový pracovník, 1978–80); Panton Praha (šéfredaktor, 1980–88); Katedra hudební výchovy PdF UP (odb. asistent, docent a profesor 1989–2011); Katedra hudební výchovy PdF OU v Ostravě (od r. 2005 úvazek 0,3; od r. 2011 dodnes úvazek 1,0);
· Členství v komisích: člen vědeckých rad a oborových rad pro hudební teorii a pedagogiku na pedagogických fakultách univerzit v Olomouci, Ostravě a Brně, člen České společnosti pro hudební vědu (od r. 2016 její předseda), dříve člen SČSKU a AHUV, člen redakčních rad sborníku Ostrava a ČHSOI),
· Redakce: výkonný redaktor sborníků z konferencí Janáčkiana (1977, 1978/79, 1980, 1981, 1986, 1994, 1995, 1996, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016) a olomouckých hudebně výchovných konferencí, jako například Psychologické aspekty hudební výchovy – ontogeneze, diagnostika, muzikoterapie (Olomouc 2001), Hudební pedagogika – minulost, přítomnost, budoucnost (Olomouc 2004, spolu se Stanislavem Tesařem), Inovace v hudební pedagogice a výchově – K poctě Lea Kestenberga (1882–1962) (spolu s Jitkou Černohorskou); Hudební věda a výchova 6, 7, 9 a 10 (1993, 1996, 2003, 2006) ad.
· Autorství slovníkových hesel v: Český hudební slovník osob a institucí, Biografický slovník Slezska a severní Moravy, Kulturně-historická encyklopedie českého Slezska a severovýchodní Moravy, The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Čeští skladatelé současnosti, Biografický slovník českých zemí.
Zaměření vědecké činnosti
- Česká hudba 20. století, hudební regionalistika, hudební teorie.
Výběrová bibliografie
- knihy
* Artikulace času v Janáčkově hudbě. Příspěvek k analýze časově pohybových struktur Janáčkových děl a k využití těchto analýz v hudební praxi, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas paedagogica, Olomouc 1994;
* Jan Šoupa – sbormistr, pedagog a člověk, Olomouc 1997;
* Hukvaldská poéma Milana Báchorka, skladatele, sbormistra, pedagoga a organizátora hudebního života v kraji Leoše Janáčka, Ostrava 2004.
* Muzikologické studie, Ostrava 2015.
- kolektivní díla, redigované sborníky
Hudební kultura na Ostravsku po roce 1945 (spolu s V. Gregorem), Ostrava 1984; Čeští soudobí skladatelé, kol. autorů, ed. A. Martínková, Praha 1985; (ed.) K problematice současných hudebně výchovných metod a koncepcí, Olomouc 1997; cca 90 hesel v Biografickém slovníku Slezska a sev. Moravy 2–24 + suplementa, Ostrava 1994 až 2004; 30 hesel v The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2001; cca 100 hesel v Českém hudebním slovníku osob a institucí (www.musicologica.cz/slovnik); Almanach Moravského divadla v Olomouci 1920–2000 (spolu s V. Drlíkem, J. Holeňovou, T. Lazorčákovou a J. Stýskalem), Olomouc 2000; (ed.) Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc 2000; Ivo Stolařík – osobnost hudebního Ostravska, Ostrava 2006 (spolu s K. Boženkem a J. Mazurkem); Ostravský hudební život do roku 1945, Ostrava 2007 (spoluautoři: J. Mazurek, H. Adámková, J. Kusák); Ostravský hudební život po roce 1945 (spoluautoři: J. Mazurek, J. Kusák, A. Neuwirthová, Š. Zedníčková); Ostravská hudební kultura od konce 19. století do současnosti, Ostrava 2010 (spolu s J. Mazurkem a dalšími); Kapitoly z historie německé hudební kultury v Ostravě 1860–1945: Osobnosti, instituce, reflexe. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě – Pedagogická fakulta, 2013 (spolu s J. Mazurkem a H. Kubešovou); Ostrava hudební: Vývoj hudební kultury jednoho města v posledních 160 letech. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě – Pedagogická fakulta, 2014 (spolu s J. Mazurkem, J. Kusákem a P. Olšarovou).
- významné studie v časopisech a sbornících
Interpret a soudobý styl. K profilu Josefa Horáka, in: Opus musicum 2, 1970, č. 8, s. 243–249; Miroslav Klega: Výpověď osamělého pěšáka, in: Hudební rozhledy 30, 1977, s. 174–176; Rytmometrická složka v Janáčkových sborech, in: Hudební rozhledy 31, 1978, s. 137–139, 228–230; Malé zamyšlení nad kompozičními postupy J. Podešvy v díle Pocta L. Janáčkovi, in: Hudební rozhledy 22, 1979, s. 421–425; Vliv některých slezských fenomenů na utváření Janáčkova kompozičního stylu sborového, in: Časopis Slezského muzea 27, 1978, série B, s. 134–145; Janáčkova nauka o formaci, útvarnosti skladeb, in: Opus musicum 12, 1980, č. 9, s. 273–276; Metrorytmická stránka vztahu textu a hudby v Janáčkových sborech, in: Hudba a literatura, ed. R. Pečman, Frýdek-Místek, 1983, s. 107–110; Aditivní a multiplikativní princip metrorytmiky v Janáčkových sborech, in: Čas v hudbě, ed. M. Kuna, Praha 1984, s. 57–62; Prostředky časové artikulace hudby, in: Hudební věda 23, 1988, s. 150–172; Fonetický přístup L. Janáčka ke zhudebňování slova a jeho vliv na stylovou proměnu skladatelovy tvorby, in: Hudební věda a výchova 5, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Praha 1990, s. 169–180; Stand und Aufgaben der Publizistik über das Leben und Werk B. Martinůs – einige Überlegungen zur Sachlage im Schrifttum über diesen Komponisten, in: Bohuslav Martinů anno 1981. Papers from an International Musicological Conference Prague, 26–28 May, 1981, ed. J. Brabcová, Česká hudební společnost, Praha 1990, s. 311–317; Literární dílo jako inspirace Janáčkových instrumentálních skladeb s programem, in: Hudební věda a výchova 7, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Olomouc 1996, s. 13–29; Janáček jako učitel hudební teorie, tamtéž, s. 115–119, rozšířená verze též anglicky: Leoš Janáček as a Teacher of Music Theory, in: Czech Music ’96, č. 5, s. 1–3, a česky: Leoš Janáček jako učitel hudební teorie, in: Musica viva in schola XIII, Brno 1997, s. 116–120; Strukturální a sémantická analýza Janáčkovy Balady blanické, in: Hudební věda 33, 1996, s. 299–318; K problematice zápisu rytmu, metra a tempa v SKVLJ, in: Kritické edice hudebních památek, Olomouc 1996, s. 111–122; Janáčkův názor o sčasování (rytmu), in: Hudební věda 34, 1997, s. 100–115; Osobnost sbormistra a hudebního pedagoga Jana Šoupala ve světle dochovaných písemných pramenů, in: Hudební věda 35, 1998, s. 215–224; K problematice notového zápisu v kritickém vydání partitury Janáčkovy Balady blanické, in: Kritické edice hudebních památek II, Olomouc 1998, s. 100–110; „Janáčkův případ“ a role některých žáků varhanické školy, in: Opus musicum 30, 1998, č. 4–5, s. 156–161; Zu literarischen Inspirationen der Programmwerke L. Janáčeks, in: Komponist und Literatur im Kulturambiente der Neuzeit (= Musik-wissenschaftliche Kolloquien der Internationalen Musikfestspiele in Brno, Bd. 28/29), Brno 1998, s. 149–156; Ostravská opera – její historie až do dnešních dnů, in: Almanach Národního divadla moravskoslezského 1919 až 1999, Ostrava 1999, s. 69–96; Konfrontace – koncertantní skladby M. Báchorka (booklet k CD), Ostrava 1999; Janáčkovy „nápěvky mluvy“ z odstupu jednoho století, in: Psychotrofon 1, Olomouc 2000, s. 83–88; Janáčkova Balada blanická. O díle a době jeho vzniku, in: Hudební věda a výchova 8, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Olomouc 2000, s. 9–16; Esej o hudebním čase, tamtéž, s. 53–56; Analýza kinetické složky Janáčkovy kantáty Na Soláni čarták, in: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc 2000, s. 39–44; Hudební pedagog Luděk Zenkl pětasedmdesátníkem, in: Ostrava – příspěvky k dějinám a současnosti Ostravy a Ostravska, Nakladatelství Tilia, Šenov u Ostravy 2001, s. 507–512; Miloš Štědroň: Leoš Janáček a hudba 20. století (paralely, sondy, dokumenty) (rec.), in: Hudební věda 38, 2001, č. 1–2; Lubomír Spurný: Heinrich Schenker – dávný neznámý (rec.), in: Hudební věda 38, 2001, č. 1–2; Pohyb, čas a prostor v hudbě, in: E–Pedagogium, 2002; Mladý šedesátník. K životnímu jubileu muzikologa a skladatele Miloše Štědroně a jeho výběrová bibliografie, in: Hudební věda 39, 2002, č. 2–3; Vít Zouhar: Hudební postmoderna? Německá debata na konci 20. století (Olomouc 2004) (rec.), in: Acta musicologica, roč. 1, 2004, č. 3; Hukvaldská poéma Milana Báchorka, in: Acta musicologica, roč. 1, 2004, č. 2; Ivan Poledňák: Vášeň rozumu. Skladatel Jan Klusák – člověk, osobnost, tvůrce (Olomouc 2004) (rec.), in: Opus musicum 37, 2005, č. 3, s. 54; Ostrava 22. Příspěvky k dějinám a současnosti Ostravy a Ostravska (Šenov u Ostravy 2005) (rec.), in: Acta musicologica, roč. 2, 2005, č. 3; Janáčkovy nápěvky mluvy z odstupu jednoho století, in: Miscellanea z výročních konferencí 1999 a 2000, ČSHV, Praha 2001, s. 38–47; Kritické vydání partitury Janáčkovy Balady blanické. Několik poznámek k hudebně textologické problematice, in: Hudební věda a výchova 9, Musica VII, VUP, Olomouc 2003, s. 59–70; Milan Báchorek a jeho kontakty s Olomoucí, in: Hudba v Olomouci – Historie a současnost II, Olomouc 2004, s. 195–200; K 65. narozeninám skladatele, pedagoga, sbormistra a organizátora hudebního života na Ostravsku Milana Báchorka, in: Česká hudba 2004 – osobnosti, instituce, vědecké, umělecké a hudebněpedagogické aktivity, Praha 2004, s. 131–140; Zdeněk Blažek jako hudební teoretik, in: Musicologia Brunensis, Praha 2005, s. 91–100; Vliv Janáčkovy hudby na tvorbu Milana Báchorka, in: Fenomén Janáček včera a dnes, Brno 2006, s. 87–98; Analytické sondy do průběhu artikulace času vybraných úseků Janáčkovy hudby, in: SPFFBU, H 38, 2005, Praha 2006, s. 209–222; Vztah hudby a slova v Janáčkově operní prvotině Šárka. Analytické sondy do začátku 1. jednání opery. AUPO, Facultas Paedagogica – Hudební věda a výchova 10 – Musica VIII. Olomouc 2006, s. 13–22; též přetištěno in: Hudba – Integrácie – Interpretácie 10. Nitra 2006, s. 156–171; Hat sich Zdeněk Blažek in einem Irrtum befunden? Einige Bemerkungen zum theoretischen Erfassen der Doppelalteration – AUPO, Facultas Philosophica Musicologica Olomucensia VIII. Olomouc 2006, s. 61–68; Hudebně pedagogické invence Ivana Poledňáka, in: Česká hudební pedagogika a vzdělávání dospělých na počátku 21. století. Janáčkiana 2006. Ostrava, Praha 2006, s. 128–131; Vliv Janáčkovy hudby na tvorbu Milana Báchorka, in: Fenomén Janáček včera a dnes. Praha 2006, s. 205–212; Soupis rigorózních a doktorských prací obhájených na KHV UP v letech 2000–2006 a habilitačních prací členů katedry od roku 2005 – AUPO – Hudební věda a výchova 10 – Musica VIII. Olomouc 2006, s. 173–175; Miloš Štědroň pětašedesátiletý, in: Acta musicologica, roč. 4, 2007, č. 1 (spolu s P. Mackem); Miloš Štědroň at 65, in: SPFFBU, Musicologica Brunensia 55, H 41, Brno 2007, s. 7–9 (spolu s P. Mackem); Výběrová bibliografie prací Miloše Štědroně. SPFFBU, Musicologica Brunensia 55, H 41, Brno 2007, s. 11–20 (spolu s P. Mackem); K Blažkovu pojetí dvojsměrné alterace. SPFFBU, Musicologica Brunensia 55, H 41, Brno 2007, s. 187–192; První ročníky Janáčkova máje, in: Janáčkův máj – moravský hudební klenot. Ostrava 2007, s. 20–25; Ostravské muzikologické konference Janáčkiana (1977–2006), in: Janáčkův máj – moravský hudební klenot. Ostrava 2007, s. 186–191; Několik poznámek k enharmonickým záměnám v kritickém vydání Janáčkových Hradčanských písniček, in: AUPO, Facultas Philosophica Musicologica Olomucensia IX; ed. Lenka Křupková, UP, Olomouc 2007, s. 193–199; Miloš Konvalinka – portrét dirigenta, skladatele a rozhlasového pracovníka, in: Kritické edice hudebních památek VIII. Hudba v Olomouci – historie a současnost III. (Critical Editions of Musical Documents VII; ed. Eva Vičarová), Olomouc 2007, s. 61–68; K historii, metodologii a heuristice výzkumu hudební kultury v regionu, in: Webová konference Hudební výchova 2007; Hudební folkloristika v hudebněpedagogickém kontextu. Pavel Klapil a jeho přínos pro hudební folkloristiku a pedagogiku, in: Kontexty hudební pedagogiky I., Praha 2007, s. 117–121; Ladislav Daniel a jeho hudebněvýchovné projekty, in: sborník Inovace v hudební pedagogice a výchově (K poctě Lea Kestenberga), Olomouc 2008, s. 116–120; Regionální problematika v díle ostravského hudebního historika a pedagoga Jana Mazurka, in: Mezinárodní webový sborník Hudební výchovy 2009; Od vlastivědy k vlastní vědě. O historii a současnosti hudebně regionalistického bádání, zvl. na Moravě a ve Slezsku, in: SPFFBU, Musicologica Brunensia 58, 2009, 1–2, s. 181–190; Hudební kultura v Olomouci v období od podzimu 1938 do května 1945, in: Mezinárodní webový sborník Hudební výchovy 2009; Jaroslav Bláha: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby (Picasso, Stravinskij, Kandinskij, Schönberg), in: Opus musicum 41, 2009, č. 3, s. 59–61; Lenka Přibylová: Paul Hindemith a české země, in: Opus musicum 42, 2010, č. 3, s. 117–118; Hudební kultura 1918–1938, in: Dějiny Olomouce 2, Olomouc 2009, s. 190–196 (spolu s P. Lykem); Hudební kultura 1938–1945, in: Dějiny Olomouce 2, Olomouc 2009, s. 262–266; Hudební kultura 1945–1960, in: Dějiny Olomouce 2, Olomouc 2009, s. 355–360 (spolu s F. Hajdu); Hudební kultura 1960–1989, in: Dějiny Olomouce 2, Olomouc 2009, s. 421–430 (spolu s F. Hajdu a P. Lykem); Hudební kultura 1989 do současnosti, in: Dějiny Olomouce 2, Olomouc 2009, s. 481–484 (spolu s F. Hajdu a P. Lykem); Hudební kultura v Ostravě od konce 19. století do současnosti, in: Acta humanica 1, 2010, s. 81–88 (spolu s J. Mazurkem); Hudba v období tzv. normalizace (1969–1989), in: Ostravská hudební kultura od konce 19. století do současnosti. Ostravská univerzita v Ostravě, 2010, s. 125–158; Ivo.Stolařík. Portrét vědce, publicisty a člověka (1923–2010). Historica, revue pro historii a příbuzné vědy, roč. 2, 2011, sv. 1, s. 67–73; Tři jubilea ostravských muzikologů a hudebních pedagogů: Vladimír Gregor, Luděk Zenkl, Jan Mazurek, in: Historica, revue pro historii a příbuzné obory, roč. 2, 2011, sv. 2, s. 191–198; Ostravské hudebněvědné konference, in: Hudební teorie a pedagogika na Ostravské univerzitě (1995–2011), Ostrava 2011, s. 22–28; Letošní jubilea dvou ostravských muzikologů a hudebních pedagogů, in: Živá hudba, časopis pro studium hudby a tance, roč. 2, 2011, s. 146–150; hesla Schindler, Antonín, Stolařík, Ivo, Štika, Jaroslav. In Biografický slovník Slezska a severní Moravy – Suplementum č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011, s. 168, 173–174, 177–178; Badatelský projekt "Němečtí skladatelé Arthur Könnemann a Anton Aich": Příspěvek k poznání ostravské česko-německé hudební kultury. Acta Universitatis Palackianae. Musicologica Olomucensia. 2012, sv. 16, s. 137–141(spolu s M. Koptovou); K metodologii muzikologie a její dílčí disciplíny hudební regionalistice. In STEINMETZ, K. Metodologické otázky interdisciplinárního výzkumu v hudbě a vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2012. s. 69–83; Za profesorem dr. Luďkem Zenklem, CSc., (1926–2012). Živá hudba, časopis pro studium hudby a tance 4, 2013, s. 204–205; Několik poznámek k problematice monografií o současných českých skladatelích. K otázkám monografického pojetí skladatelské osobnosti a výkladu jejího díla. Praha: Etnologický ústav AVČR, v.v.i., 2013. s. 139–144; Jan Vičar: Široko daleko. Folklorní triptych pro smíšený sbor na české, moravské a slezské lidové texty. Musicologica Brunensis H 48, č. 2, 2013, s. 131–142; K pojmu „hudební regionalistka“ i k vymezení hudebního regionu obecně a pak konkrétně k problematice ostravské hudební kultury. Muzikologické fórum 2, č. 1-2, 2013, s. 85–91; František Jílek a Ostrava. In Konference František Jílek (1913–1993). Brno: Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění, 2013; hesla Dejmek, Zdeněk, Hurník, Ilja, Jílek, František, Škarohlíd, Petr. In Biografický slovník Slezska a severní Moravy – Suplementum č. 2. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013; 40 inovovaných a 30 nových hesel v Kulturně-historické encyklopedii českého Slezska a severovýchodní Moravy 1, 2. Ostrava: Ústav pro regionální studia Filozofické fakulty Ostravské univerzity, 2013; Ostravská léta německého skladatele, sbormistra, dirigenta a hudebního pedagoga Antona Aicha (1913-1945). Musicologica Brunensia. 2014, sv. 49, s. 19–27; K pojmům "hudební regionalistika" a "hudební kultura v regionech či lokalitách" (zvláště s přihlédnutím k hudební kultuře v Ostravě). Hudební kultura ostravského a olomouckého regionu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci - Pedagogická fakulta, 2014. s. 7–13; Trocha prehistorie - počátky symfonických koncertů v Ostravě (1890–1954). In Nehrajeme kratce, hrajeme už 60 let. Dokumentace k minulosti, současnost a budoucnost Janáčkovy filharmonie Ostrava. Ostrava: Janáčkova filharmonie Ostrava, 2014. s. 9–17; Počátky symfonických koncertů v Ostravě (1890–1945). Historica. Revue pro historii a příbuzné vědy. 2014, roč. 5, s. 68–76; Čtyři kapitoly z historie ostravského orchestru – dnešní Janáčkovy filharmonie Ostrava: Nehrajeme kratce, hrajeme už 60 let. Dokumentace k minulosti, současnost a budoucnost Janáčkovy filharmonie Ostrava. Ostrava: Janáčkova filharmonie Ostrava, 2014, s. 21–49; Die Ostrauer Jahre des deutschen Komponisten, Chormeisters, Dirigenten und Musikpädagogen Arthur Eduard Theophil Könnemann (1886-1931). In Zwischen Brücken und Gräben. Deutsch-tschechische Musikbezihungen in der ČSR der Zwischenkriegszeit. Praha-Regensburg: Etnologický ústav Akademie věd České republiky, v. v. i. – Sudetendeutsches Musikinstitut Regensburg, 2014. s. 291–300 též česky: Ostravská léta německého skladatele, sbormistra, dirigenta a hudebního pedagoga Arthura Eduarda Theophila Könnemanna (1886-1931). Mosty a propasti. Česko-německé hudební vztahy v meziválečném Československu. Praha-Regensburg: Etnologický ústav Akademie věd České republiky, v. v. i. – Sudetendeutsches Musikinstitut Regensburg, 2014. s. 257–266 (spolu s J. Mazurkem); Vlivy Helfertových žáků na poválečnou ostravskou hudební vědu. Musicologica Brunensia. 2015, roč. 50, s. 101–109; Some Facts from Prehistory – the Beginnings of Symphonic Concerts in Ostrava (1890 - 1954). Sixty Years of the Janáček Philharmonic Ostrava. Documentation on Its Past and the Philharmonic Now and in the Future. Ostrava: Janáčkova filharmonie Ostrava, 2015, s. 9–18; Four Chapters from the History of Orchestra in Ostrava – Today´s Janáček Philharmonic Ostrava. Sixty Years of the Janáček Philharmonic Ostrava. Documentation on Its Past and the Philharmonic Now and in the Future. 1. vyd. Ostrava: Janáčkova filharmonie Ostrava, 2015, s. 19–49; Počátky symfonických koncertů v Ostravě (1890–1945). Janáčkiana - sborník z 32. ročníku mezinárodní muzikologické konference konané v Ostravě ve dnech 29. – 30. května 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě – Pedagogická fakulta, 2015, s. 203–208; Janáčkovské festivaly na Moravě – Janáček Festivals in Moravia: Katalog festivalu. Janáčkův máj – 40. ročník mezinárodního hudebního festivalu. Ostrava: Janáčkův máj, o.p.s., 2015, s. 14–25 (spolu s J. Mazurkem); Kultura muzyczna w czeskiej części Śląska Cieszyńskiego i w Ostrawie. Od początku XX wieku do współczesności. In Kultura i sztuka Śląska Cieszyńskiego na przestrzeni wieków. Cieszyn: Powiat Cieszyn, 2016, s. 481–490; Vzájemné vlivy české a polské hudební kultury v regionu rakouského /českého Slezska. In Śladami Polaków na czesiám/austriackim Ślasku/Stopami Poláků v českém/rakouském Slezsku. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016, s. 133–141; Potřebuje Ostrava vysoké hudební školství? Ano. In OU! 25 let . Ostrava: Ostravská univerzita, 2016, s. 51–53; Hudební kultura ostravských Němců v období 1. Československé republiky. Muzikologické fórum 5 2016, č. 1–2, s. 37–44; Jan Vičar a kol.: Hudba v Olomouci (1945 – 2013) (rec.). Muzikologické fórum 5 2016, č. 1–2, s. 255; Odešel čestný člen ČSHV prof. PhDr. Jiří Vysloužil, DrSc. Muzikologické fórum 5 2016, č. 1–2, s. 272–273; K dějinám vysokého školství hudebního na Moravě. JAMUsica, č. 2, 2017 – internetový časopis JAMU http://jamusica.jamu.cz/?page_id=2.
- notové edice
Kritická edice SKV LJ – řada D, svazek 8 – L. Janáček: Balada blanická, Brno 2003 (spolu s Milošem Štědroněm, sen.).