Spáčilová, Jana

Datum a místo narození, akademické tituly a vědecké hodnosti

  • 19. 2. 1974, Havířov, Mgr., Ph.D.

Současné pracoviště, adresa, telefon, fax, e-mail

  • Moravské zemské muzeum – Oddělení dějin hudby, Smetanova 14, 602 00 Brno, tel.: 515 919 808, e-mail: jspacilova@mzm.cz

Soukromá adresa, telefon, fax, e-mail

· e-mail: janasp@seznam.cz

Stručná profesní biografie

· Konzervatoř Brno 1988–94 (hra na housle); FF UK Praha obor hudební věda (1994–2001) a tamtéž učitelství pro střední školy (1998–2003); doktorské studium hudební vědy na FF MU Brno (2002–2007); odborná asistentka na ÚHV FF MU Brno (2003); pedagog Církevní konzervatoře Kroměříž (2003); odborná asistentka na Katedře muzikologie FF UP v Olomouci (2006–2007); kurátorka ODH MZM (od září 2007 dosud);

Zaměření vědecké činnosti

· Hudba 17. a 18. století v Čechách a na Moravě, zejména italská opera a oratorium, skladatelé vídeňského vrcholného baroka a jejich uplatnění v českých zemích, edice hudby 18. století, hra na barokní housle, výzkum a aplikace dobové pedagogické praxe.

Výběrová bibliografie

· knihy
Houslová hra v 17. a 18. století aneb Pokus o návod jak hrát na barokní housle, Nadace barokního divadla zámku Český Krumlov, Český Krumlov 1999; Vodičkova houslová škola (Amsterdam, c. 1757) v kontextu dobové pedagogické literatury, diplomová práce, FF UK, Praha 2001; Hudba na dvoře olomouckého biskupa Schrattenbacha (1711–1738). Příspěvek k libretistice barokní opery a oratoria, dizertační práce, FF MU, Brno 2006.

  • významné studie v časopisech a sbornících
    Housle v 17. a 18. století, in: Opus musicum 34, 2002, č. 1, s. 47–50; 25 let Händel-Festspiele v Karlsruhe, in: Opus musicum 34, 2002, č. 2, s. 50–51; Housle v 17. a 18. století. Několik poznámek k technice hry na barokní housle, in: Opus musicum 34, 2002, č. 3, s. 55–58; Divadlo vyšlé z módy. Historie a současnost kulisového divadla v Evropě, in: Opus musicum 34, 2002, č. 5, s. 72–78; Hudební Evropa osmnáctého století očima anglického cestovatele Charlese Burneyho, in: Barokní divadlo. Příloha Jihočeských deníků Bohemia, České Budějovice, Vltava–Labe–Press, 7, 21. 3. 2003; Olomoucký biskup Schrattenbach a hudba vrcholného baroka 1. Hanibal bez slonů, in: Opus musicum 37, 2005, č. 1, s. 24–27; Olomoucký biskup Schrattenbach a hudba vrcholného baroka 2. Hudba pro neapolského místokrále, in: Opus musicum 37, 2005, č. 2, s. 31–35; Olomoucký biskup Schrattenbach a hudba vrcholného baroka 3. Repertoár chrámové hudby v Kroměříži v roce 1731, in: Opus musicum 37, 2005, č. 3, s. 39–45; Gratulační opera pro vranovskou paní. Antonio Caldara: Ghirlanda di Fiori, in: Harmonie 13, 2005, s. 27–27; Olomoucký biskup Schrattenbach a hudba vrcholného baroka 4. Brněnská oratoria „z rozkazu jeho Eminence“, in: Opus musicum 37, 2005, č. 4, s. 36–43; Olomoucký biskup Schrattenbach a hudba vrcholného baroka 5. Opera v biskupských rezidencích Kroměříži a Vyškově v 1. polovině 18. století, in: Opus musicum 37, 2005, č. 5, s. 33–40; Italská opera na Moravě v 1. polovině 18. století – fenomén stále aktuální (spolu s Janou Perutkovou), in: Opus musicum 37, 2005, č. 5, s. 50–53; Olomoucký biskup Schrattenbach a hudba vrcholného baroka 6. Schrattenbachovi hudebníci na Moravě, in: Opus musicum 37, 2005, č. 6, s. 40–46; Pro Choro Sacro Montano. Hudební sbírka ze Svatého Kopečku u Olomouce (1717–1771), in: Acta musicologica.cz, FF MU, Brno 2005, č. 1; Současný stav libret italské opery na Moravě v 1. polovině 18. století, in: Acta musicologica.cz, FF MU, Brno 2006, č. 2; Vztah hudby a slova v chrámové hudbě vídeňského baroka na příkladu kompozice Creda Antonia Caldary, in: Slovo a hudba ako štrukturálno-architektonický celok hudobného myslenia 17.–18. storočia. Zborník príspevkov z muzikologickej konferencie, Prešov (SK), 23. – 25. 11. 2005. Súzvuk, Prešov 2006, s. 57–73; Händel v barokní Praze. Dosud neznámé doklady provozování Händelovy hudby v chrámu pražských křižovníků s červenou hvězdou v první polovině 18. století, in: Musicologica Brunensia, SPFFBU, MU Brno, 2003–2005, H 38–40, s. 237–244; Libretista prvních jaroměřických oper - Blinoni nebo Bonlini? in: Musicologica Brunensia, SPFFBU, MU, Brno 2006, H 41, s. 171–177; Antonio Caldara a české země – malé ohlédnutí při příležitosti 270. výročí úmrtí skladatele (spolu s Irenou Veselou), in: Opus musicum 38, 2006, č. 6, s. 38–44; Nově identifikované hudební materiály k oratoriu Il peccato di Adamo (Brno 1726), in: Hudba v Olomouci a na střední Moravě I. In memoriam Vladimír Hudec, FF UP, Olomouc 2007, s. 253–266; Návrat Vivaldiho pražské opery, in: Harmonie, 2008, č. 4, s. 12–13; Antonio Vivaldi a italská opera v Brně: Orlando furioso a Tullo Ostilio (1735), in: Opus musicum 40, 2008, č. 4, s. 22–27; New Insights into the Performance of Fux's Opera Costanza e Fortezza in Prague in 1723 (spolu se Štěpánem Váchou), in: Music in Art. International Journal of Music Iconography, New York: Research Center for Music Iconography, 34, 2009, č. 1–2, s. 44–72; Sant'Elena al Calvario: Leo, Míča, Caldara nebo Conti? Příspěvek k historii oratoria v českých zemích doby baroka, in: Opus musicum 41, 2009, č. 3, s. 25–29; Das „Oratorio di S. Giovanni Nepomoceno“ von Antonio Caldara im Kontext der Nepomuk-Oratorien in den 20er Jahren des 18. Jahrhunderts, in: Musicologica Austriaca, Wien: Österreichische Gesellschaft für Musikwissenschaft, 28, 2009, s. 145–160; Le théâtre de Český Krumlov: une scène authentique? (spolu s Janou Frankovou), in: Restitution et création dans la remise en spectacle des oeuvres des XVIIe et XVIIIe siècles. Villereau: Annales de l’Association pour un Centre de Recherche sur les Arts du Spectacle aux XVIIe et XVIIIe siècles, 2010, s. 23–35; Některé otázky barokní houslové techniky na příkladu učebnice Václava Vodičky (1757), in: De Musica. Zborník Katedry hudby Prešovskej univerzity v Prešove, Peter Ruščin, Irena Medňanská (eds.), Prešovská univerzita v Prešove, Prešov 2010, s. 124–146; Libretto as a Source of Baroque Scenography in the Czech Lands, in: Czech Stage Art and Stage Design. Special Issue of Theatralia/Yorick, MU, Brno 2011, 1, s. 82–97; Barokní hudba v Olomouci, in: Olomoucké baroko III. Výtvarná kultura let 1620–1780. Historie a kultura, Muzeum umění Olomouc, Olomouc 2011, s. 187–198; Nová zjištění k latinské karnevalové opeře Facetum musicum / Musicalisches Kurtzweil-Spiel (Osek 1738), (spolu s Ondřejem Mackem), in: Hudební věda, 2011, č. 2–3, s. 143–160; Operní divadla na Moravě v 1. polovině 18. století. Současný stav vědomostí a perspektivy dalšího výzkumu, in: Opus musicum 43, 2011, č. 6, s. 38–54.

 

· jiná autorská či interpretační tvorba
Hesla pro Český hudební slovník; od roku 1995 interpretace barokní hudby, hra na barokní housle, účinkování na koncertech a festivalech v ČR i zahraničí (Festival komorní hudby Český Krumlov, Smetanova Litomyšl, Pražské jaro, Barokní slavnosti Mnichovo Hradiště, Theatrum Kuks, Koncertní cyklus Národní galerie Praha, Pardubické hudební jaro, Baroko Olomouc, Vranovské kulturní léto, Advent s barokní hudbou Brno, Nürnberg, Karlsruhe, Feste Musicali per San Rocco Venezia, Internationale Händel-Festspiele Göttingen, Baroque a Saint-Roch Liege, Ars antiqua Europae Slovensko); od roku 1998 spolupodílení se na organizačním a uměleckém vedení hudebního souboru Hofmusici (dříve Cappella Accademica); od roku 1999 výzkum provozovací praxe barokní opery (Nadace barokního divadla zámku Český Krumlov); programové texty pro festival Concentus Moraviae; koordinátorka projektu Bibliografie hudebních časopisů v českých zemích do roku 1918 Répertoire International de la Presse Musicale na ÚHV FF MU Brno (20022004); spolupráce na projektu Italská opera na Moravě v 1. polovině 18. století na ÚHV FF MU (20052007); spolupráce na projektu Výzkum operního repertoáru v českých zemích doby baroka na ÚHV FF MU Brno (od 2009).


 

Zařazeno v: Kdo je kdo