Jméno a příjmení
Lenka Přibylová (roz. Konývková)
Datum a místo narození, akademické tituly a vědecké hodnosti
31. 5. 1949, Litomyšl, PhDr., Ph.D.
Současné pracoviště, adresa, telefon, fax, e-mail
Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně (dále PF UJEP), ul. České mládeže 8, Ústí nad Labem, 400 96, tel.: 475 283 331, e-mail: pribylovalenka@volny.cz
Soukromá adresa, telefon
Pod Doubravkou 3898/33, Teplice, 415 01
Stručná profesní biografie
Konzervatoř v Brně (1964–70); FF UJEP (dnes MU) Brno, obory hudební věda/výchova – historie (1970–75); PhDr. 1979; FF UK Praha, obor teorie a dějiny kultury (1986–88); Ph.D. 2007; pedagog hudebně historických disciplín, zejména dějin hudby a dějin kultury na Konzervatoři v Teplicích (1976–2001, dále externě); výuka dějin hudby ad. na katedře hudební výchovy PF UJEP Ústí n. L. (od 2001 dosud); Sasko-český hudební festival – ředitelka festivalu pro ČR a dramaturg (1995–2002); dramaturg koncertních sezón na zámku Velké Březno (od 2005); členka České společnosti pro hudební vědu; publikační činnost v časopisech Opus musicum (1975–93, dále 2011), Hudební nástroje (1993–95), Hudební rozhledy (od 1987 dosud), Talent (od 2004 dosud), Hudební výchova (od 2012), Hudobný život (od 2010).
Zaměření vědecké činnosti
Severočeská regionální hudební kultura, česko-německé hudební vztahy, evropská hudba 20. století, hudební pedagogika, melodram a jeho interpretace, hudební dramaturgie.
Výběrová bibliografie
Knihy
Dějiny české a evropské hudby (skripta pro studenty konzervatoře), Teplice 1994; Paul Hindemith a české země, PF UJEP, Ústí nad Labem 2008;
Kolektivní díla, redigované sborníky
Hesla pro Slovník české hudební kultury, Editio Supraphon, Praha 1997; Sächsisch-Böhmisches Musikfestival 1993–2002, Festschrift zum 10-jährigen Bestehen, Duchcov 2002; Výběr skladeb z dějin české hudby ke státním závěrečným zkouškám, (spolu s Milošem Honsem a Janem Kyslíkem), vysokoškolská skripta, PF UJEP, Ústí nad Labem 2004; Výběr skladeb z dějin světové hudby ke státním závěrečným zkouškám, vysokoškolská skripta, (spolu s Milošem Honsem a Janem Kyslíkem), PF UJEP, Ústí nad Labem 2004; Severočeská filharmonie Teplice, Historie a současnost 1838–1948–2008 (spolu s Romanem Dietzem), Teplice 2008; Popularizace hudby a organizace hudebního života jako nový studijní obor katedry hudební výchovy PF UJEP v Ústí n. L. (spolu s Janem Kyslíkem), in: Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe III, UJEP Ustí n. L. 2008; editorka sborníků Česko-německé hudební vztahy v minulosti a současnosti I, CD-ROM, sborník z I. webkonference, UJEP, Ústí n. L. 2008, Česko-německé hudební vztahy v minulosti a současnosti II, CD-ROM, sborník z II. webkonference, UJEP, Ústí n. L. 2010.
Významné studie v časopisech a sbornících
Ještě k problému Vladimír Helfert a mannheimská škola, in: SPFFBU, řada H 25–26, Rudolf Pečman (ed.), Brno 1977, s. 91–93; K otázce sonátové formy na Moravě, in: Morava v české hudbě, Rudolf Pečman (ed.), SČSKU, Brno 1985, s. 49–57; Absolventská práce na konzervatoři – reflexe hudební skutečnosti v přítomnosti, in: Musica viva in schola VIII, Brno 1987, s. 182–188; Händel a Bach a dnešní mladá generace, in: Händel a Bach, Rudolf Pečman (ed.), Brno 1992, s. 209–213; Symphonisches Schaffen im Mähren des 18. Jahrhunderts und dessen Beziehung zum Werk der Mannheimer Meister, in: Untersuchungen zu Musikbeziehungen zwischen Mannheim, Böhmen und Mähren im späten 18. und frühen 19. Jahrhundert, Mainz 1993, s. 51–58; Civilizační tendence v hudbě „Pařížské šestky“ se zaměřením na kompoziční specifika a možnosti pedagogických aspektů, obsažených v klavírním cyklu Promenády F. Poulenca, in: Musica viva in schola IX, Brno 1989, s. 104–110; K otázkám apercepce některých kompozičních směrů z období po druhé světové válce, in: Konzervatoře a odborné hudební vzdělávání, Výzkumný ústav odborného školství, Praha 2000, s. 50–52; K hudebně-pedagogickým aspektům v tvorbě Paula Hindemitha, in: Hudební teorie a pedagogika, PF UJEP, Ústí nad Labem 2004, s. 20–27; K melodramům Zdeňka Zahradníka, in: Česká hudba 2004, Stylová interpretace české klavírní a pěvecké tvorby a českého melodramu, UJEP, Ústí n. L. 2004, s. 28–34; Paul Hindemith a české země, in: Miscellanea doctorandica II, Ústí nad Labem 2005, s. 61–65; Melodram – opomíjený fenomén české hudby a hudební pedagogiky (obohaceno exkurzem do tvorby Paula Hindemitha), in: Musica viva in schola XIX, PF MU Brno 2005, s. 167–174; Duchovní aspekty ve vokální tvorbě Paula Hindemitha a dalších německých skladatelů v první polovině 20. století, in: Cantus choralis 2005, UJEP, Ústí nad Labem 2006, s. 64–69; Melodram – ukázka symbiózy české hudby a literatury, in: Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích, UJEP, Ústí nad Labem 2006, s. 100–106; Paul Hindemith in Aussig in der Tschechischen Republik in Jahren 1923–1933, in: Hindemith-Jahrbuch, Annales Hindemith 32, 2003, Schott Mainz 2003, s. 186–194; Paul Hindemith, všestranný umělec a pedagog v zrcadle své doby a dnešních dnů, in: Musica viva in schola XX, PF MU, Brno 2007, s. 170–176; Severočeský region ve světle hudebních aktivit minulosti a současnosti, in: Region, regionální hudební kultura a regionální umělec v kontextu vývojových proměn společnosti (webkonference), Ostravská univerzita, Ostrava 2007, s. 212–218; Česko-německé hudební vztahy v minulosti a současnosti – záměry, vztahy, paralely, in: Česko-německé hudební vztahy v minulosti a současnosti I (webkonference), UJEP, Ústí nad Labem 2008, s. 7–12; Mladých šikovných muzikantů je v Čechách dostatek, in: Talent 11, 2008, duben, s. 16–19; Novinky soudobé hudby III., X. Václav Bůžek. Černí čápi a bílé labutě, in: Hudební rozhledy 62, 2009, č. 10, s. 46–47; Jiří Vysloužil, Alois Hába a Paul Hindemith v zrcadle tvůrčích kontinuit, in: Musicologica Brunensia, Jiřímu Vysloužilovi k 85. narozeninám, 44, č. 1–2, MU Brno 2009, s. 153–158; Slovenské hudební umění v severočeských Teplicích, in: Hudobný život 42, 2010, č. 4, s. 4; Bakalářský studijní obor „Popularizace hudby a organizace hudebního života“ – poznatky, aplikace, uplatnění, in: Hudobná edukácia a vzdelávacie programy (webkonference), Banská Bystrica 2010; Výrazové možnosti soudobého melodramu se zaměřením na tvorbu Václava Bůžka, Petra Ježila a Martina Hyblera, in: Musicologica Olomucensia, č. 12, Zdeněk Fibich as a Central European Composer at the End of the Nineteenth Century, Universitas Palackiana Olomucensis 2010, s. 239–247; Viola incognita – Werke von Hindemith, Milhaud und Winkler, in: Hindemith Forum, 2011, č. 24, s. 16; Úspěšný Hindemithův Cardillac v Ostravě, in: Opus musicum 43, 2011, č. 5, s. 60–63; Hudební dramaturgie v pedagogickém procesu, in: Chudožestvenno-obrazovatelnoe prostranstvo ličnosti: filosofija, istorija, metodika, Vladimír 2011, s. 88–98; Hodnocení kvality vzdělávání a výpověď výzkumných dotazníků v oblasti hudební výchovy, in: Meranie vedomostí ako súčast zvyšovania kvality vzdelávania, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, Trnava 2011, s. 164–169; Zdeněk Zahradník a jeho opera Popelka, in: Hudební výchova 20, 2012, č. 1, s. 12–13.