Perutková, Jana

Ulice: Topolky 26
PSČ: 616 00
Obec: Brno

 

PERUTKOVÁ Jana (roz. Dvořáková)

Datum a místo narození, akademické tituly a vědecké hodnosti

  • * 28. 7. 1968, Brno,
  • PhDr. PhD.

Současné pracoviště, adresa, telefon, fax, e-mail

  • Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Brno,
    A. Nováka 1, 660 88 Brno, tel. a fax: 541 121 434
    e-mail: perutkov@phil.muni.cz

Soukromá adresa, telefon, fax, e-mail

  • Topolky 26, 616 00 Brno, e-mail: perutkov@phil.muni.cz

Stručná profesní biografie

  • Konzervatoř Brno (klavír) 1982-87; FF MU Brno (historie – český jazyk 1987-88; hudební věda – estetika 1988-93); Dr. 1996 (2000 uznán jako PhD.).

    Ústav hudební vědy FF MU (interní doktorandka 1993-96, odborná asistentka od 1996 dosud; výuka hudební historie, intonace a sluchové analýzy; 1991 iniciovala a spoluvytvářela bakalářský studijní obor teorie a provozovací praxe staré hudby, 1996-98 garantem tohoto oboru). Od r. 2004 garantem studijního oboru hudební věda. V letech 2005-2007 řešitelkou grantového projektu Italská opera na Moravě v 1. polovině 18. století, od r. 2009 řešitelkou grantového projektu GA ČR Výzkum operního repertoáru v českých zemích v době baroka (2009–2011)

Zaměření vědecké činnosti

  • Hudební historie a estetika v epochách baroka, klasicismu a biedermeieru.

Výběrová bibliografie

 

  • knihy
    František Václav Míča (1694-1744) a jaroměřická zámecká hudební kultura, Jaroměřice nad Rokytnou 1994 (též německy);
    Život a dílo J. N. A. Vitáska (1770-1839) se zvláštním přihlédnutím k jeho církevní tvorbě, dis., FF MU, Brno 1996.
    František Antonín Míča ve službách hraběte Questenberga a italská opera v Jaroměřicích, KLP, Praha 2011.

  • významné studie v časopisech a sbornících

    Vyznění zámecké kultury 18. století jako předpoklad tzv. salónní hudby, in: Studie muzea Kroměřížska ’91, Muzeum Kroměřížska v Kroměříži a Muzejní a vlastivědná společnost v Brně 1992, s. 22-25;   *** Slavné jméno Adamovo Františka Václava Míči, in: Opus musicum 25, 1993, s. 205-214; *** Hudební život v Jaroměřicích nad Rokytnou v 18. století a František Václav Míča, in: Opus musicum 26, 1994, s. 129-141;   *** Die Musikkultur von Schloß Jarmeritz und František Václav Míča, in: Studien zur Musikwissenschaft, Bd. 44, Tutzing 1995, s. 83-112; *** Johann Nepomuk August Wittassek und seine Verbindungen zur Wiener Hofmusikkapelle, in: Studien zur Musikwissenschaft, Bd. 45, Tutzing 1996, s. 167-176;   *** Opernproduktionen in Jaromeritz (Jaroměřice nad Rokytnou) in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts, in: 4. sudetendeutsch-tschechisches Musiksymposium „Die Oper in Böhmen, Mähren und Sudetenschlesien“, Regensburg 1996, s. 201-204;   *** Jan Nepomuk August Vitásek (1770-1839) – významný český hudebník první poloviny 19. století, in: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, H 30 (1995), vyd. 1997, s. 41-49; *** Einige Bemerkungen zur Míčas Opera serenada Der glorreiche Nahmen Adami, in: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, H 31 (1996), vyd. 1997, s. 25-30;   *** Ein böhmischer Musiker Johann Nepomuk August Wittassek im Licht der tschechisch-österreichischen Gegenseitigkeit in der 1. Hälfte des 19. Jahrhunderts, in: Colloquium „Wenn es nicht Österreich gegeben hätte…“, ed. P. Macek, Brno 1996, vyd. 1997, s. 214-217;   *** Jan Nepomuk August Vitásek a stylové zařazení jeho církevní tvorby, in: Opus musicum 29, 1997, s. 29-34;   *** Johann Nepomuk August Wittassek (1770-1839) – ein bedeutender böhmischer Komponist der 1. Hälfte des 18. Jahrhundert, in: Musica Austriaca 16, Salzburg 1997, s. 163-168; *** Jan Nepomuk August Vitásek (Johann Wittassek) und die stilistischen Merkmale seines kirchenmusikalischen Schaffens, in: Prof. Jiří Fukač – Festschrift/Commemorative Book, ed. Stanislav Bohadlo, Gaudeamus Hradec Králové – Gate Náchod 1998, s. 108-112; *** Johann Nepomuk August Wittassek – ein vergessener Kirchenkomponist und Prager Domkapellmeister, in: Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Technischen Universtät Chemnitz, Heft 2, Chemnitz 1998, s. 125-129.   *** Jaroměřice nad Rokytnou: Städtisches und höfisches in westmährischer Provinz. In: SPFFBU - Musicologica Brunensia, Rudolfu Pečmanovi k sedmdesátinám, H 33-37, Brno 2003, s. 59-63;   *** Gernot Gruber (Hg).: Wiener Klassik. Ein musikgeschichtlicher Begriff in Diskussion. In: acta musicologica.cz, Brno 2004, č. 4;  *** Míča, (Mitscha), Familie. In: MGG - Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Kassel-Basel-London-New York-Prag 2004;   *** Biografická skica o Janu Adamu Míčovi. In: Opus musicum, Brno 2005/6, s. 47-52;   *** Opera seria na Moravě ve 40. letech 18. století se zvláštním zřetelem na operní provoz v Jaroměřicích nad Rokytnou. In: acta musicologica.cz, 2005, č. 3; *** Perutková, J.-Spáčilová, J.: Italská opera na Moravě v 1. polovině 18. století - fenomén stále aktuální. In: Opus musicum, Brno 2005/6, s. 50-53;   *** "Míčovský problém" v brněnské muzikologické škole. In: Musicologia Brunensis. Ad honorem Jan Racek, Bohumír Štědroň et Zdeněk Blažek. Sborník z konference. Praha - KLP, 2005, s. 213-216;   *** Libreto k opeře Amalasunta Antonia Caldary - nový příspěvek k opernímu provozu v Jaroměřicích nad Rokytnou za hraběte J. A. Questenberga. In: SPFFBU - Musicologica Brunensia, H 38-40 (2003-2005), Brno, 2006, s. 207-218; *** Hudebně rétorické figury v gratulační serenatě Der glorreiche Nahmen Adami (Slavné jméno Adamovo) F. V. Míči. In: Slovo a hudba ako štrukturálno-architektonický celok hudobného myslenia 17.-18. storočia. Prešov 2006, s. 111-126; *** Zur Identifizierung der Questenbergischen Partituren in Wiener Musikarchiven. Hudební věda, Praha : Etnologický ústav AV ČR, XLIV, 1, od s. 5-36; *** Vitásek, Wittassek, Jan Nepomuk August. In: MGG - Musik in der Geschichte und Gegenwart. Kassel Basel London New York Prag : Bärenreiter Metzler, 2007, s. 53-54; *** Johann Adam Mitscha (1746-1811). Ein Wiener Zeitgenosse Mozarts. In: Studien zur Musikwissenschaft. Tutzing : Hans Schneider, 2007, s. 61-72; *** J. A. Hasse: Semele. Serenata z hudební sbírky hraběte Questenberga a její obnovená světová premiéra. In: Opus musicum, Brno 2007, 39. ročník, č. 4, s. 23-27; *** Caldarova opera L' Amor non ha legge pro hraběte Questenberga aneb "Horší nežli čert je to moderní manželství". In: Musicologica Brunensia, SPFFBU, H 41, Brno 2006, H 41, s. 125-146; *** Výsledky projektu"Italská opera na Moravě v 1. polovině 18. století" se zvláštním zřetelem k nově identifikované sbírce partitur hraběte J. A. Questenberga (1678-1752). In: Miscellanea z výročních konferencí České společnosti pro hudební vědu. Praha 2008, s. 126-134; *** Vivaldiho Argippo. Pohled na rekonstrukci opery. In: Opus musicum, Brno 2008, ročník 40, č. 4, s. 28-31; ***** Dosud nepublikované prameny k hudebnímu dění v Jaroměřicích za hraběte Questenberga, in: Opus musicum 42, 2010, č. 3, s. 73–86. ***** Problematika galantního stylu ve světle dobových pramenů (s bližším zaměřením na hudebně dramatickou tvorbu), in: Musicologica Brunensia 46, 1–2, Brno 2011, s.127–139; ***** Hrabě Johann Adam Questenberg (1678–1752) a jeho kontakty s italskou hudební kulturou, in: Opus musicum 43, 2011, č. 3, s. 34–45; ***** Pašijové oratorium ve Znojmě roku 1734 – příspěvek k poznání hudebního života na Moravě (spolu s Vladimírem Maňasem), in: Opus musicum 44, 2012, č. 3, s. 6–13.


     

Zařazeno v: Kdo je kdo