Datum a místo narození a úmrtí, akademické tituly a vědecké hodnosti
* 12. 4. 1931, Staré Město u Frýdku (Frýdek-Místek), † 17. 12. 2008, Brno
prof. PhDr. DrSc.
Stručná profesní biografie
Gymnázium ve Frýdku-Místku 1945–1950; FF MU Brno (hudební věda–estetika) 1950–1955; PhDr. 1966; CSc. 1967; doc. 1984; DrSc. 1989; prof. 1990; Ústav hudební vědy (dříve katedra věd o umění aj.) FF UJEP (později MU) (od 1955 dosud, vedoucí oddělení hudební vědy a zástupce vedoucího katedry 1974–1990, proděkan pro pedagogickou práci 1989–1991; výuka dějin hudby, zejm. 17.–19. století, a estetiky); externí výuka na PedF UJEP (později MU) 1956–1990, na JAMU v Brně 1999, výuka na Univerzitě III. věku. Předseda oborové rady pro hudební vědu na FF MU, předseda komise pro doktoráty věd z oboru hudební věda (1990–1998); výkonný redaktor (od 1957) a předseda redakční rady Sborníku prací filozofické fakulty brněnské univerzity, řada F, později H. Spoluzakladatel Mezinárodního hudebního festivalu v Brně (1966, generální tajemník 1966–1976), zakladatel mezinárodních hudebněvědných kolokvií při tomto festivalu (předseda 1966–1967); člen G. F. Händel-Gesellschaft Halle/Saale (1965–2008), 1972–1995 členem předsednictva), člen vědecké rady Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Technischen Universität Chemnitz (1990–2008), člen České hudební společnosti a České společnosti pro hudební vědu.
Zaměření vědecké činnosti
Dějiny hudby, zvl. opery 18. století; Josef Mysliveček, Georg Friedrich Händel, Ludwig van Beethoven ad.; teorie hudební interpretace; dějiny estetiky; hudební kritika.
Výběrová bibliografie
knihy
Slovanské prvky v díle Ludvíka van Beethovena, dipl. (též jako dis.), UJEP, Brno 1954; *** 10 let Brněnských hudebních májů, Brno 1965; *** Skladatel Josef Mysliveček a jeho jevištní epilog, kand. dis., UJEP, Brno 1967 (vyšlo německy Josef Mysliveček und sein Opernepilog, Spisy UJEP, Brno 1970); *** Ke slohové analýze hudby osvícenského údobí I–II, habil. spis, UJEP, Brno 1970, přeprac. 1976, rkp.; *** Beethovenovy smyčcové kvartety, Brno 1970; *** Händel a Bach, Brno 1971; *** Čechy, konzervatoř Evropy, Brno 1972; *** Brahms a Reger. Předchůdci novodobé hudby, Brno 1973; *** Hudba romantiků, Brno 1974; *** Hudba staré Itálie, Brno 1975; *** Haydn a Mozart, Brno 1976; *** Česká pocta Beethovenovi, Brno 1977; *** Beethoven dramatik, Hradec Králové 1978; *** Franz Schubert, Brno 1978; *** Bohuslav Martinů, Brno 1979; *** 250 let české opery 1730–1980, Jaroměřice n. Rok. 1980; *** Josef Suk a hudební secese, Brno 1980; *** Sbohem, má lásko. Pohled na umění trubadúrů a truvérů, Brno 1980; *** Josef Mysliveček, Editio Supraphon, Praha 1981; *** Beethovens Opernpläne, Brno 1981; *** Musica rediviva, Brno 1981; *** Klavír v zrcadle doby, Brno 1982; *** Varhany. Perspektivy a návraty, Brno 1983; *** Sloh a doba. Metamorfózy hudby ve vývoji lidské společnosti, Brno 1984; *** Georg Friedrich Händel, Editio Supraphon, Praha 1985; *** Musica antiqua aurea, Brno 1985; *** Poezie a hudba. Průhledy k věčnému tématu, Brno 1986; *** Ludwig van Beethoven. Miscellanea da camera, Brno 1987; *** Claude Debussy a dialog s jeho tvorbou, Brno 1988; *** Prameny hudby dneška, Brno 1989; *** Eseje o Martinů. Doba – dílo – tvůrčí estetika, Brno 1989; *** F. X. Richter und seine „Harmonische Belehrungen“, Michaelstein/Blankenburg 1991; *** Sloh a hudba 1600–1900. Problémy, otázky, odpovědi, Brno 1991, 21996; *** Útok na Antonína Dvořáka, FF MU, Brno 1992; *** Sonáta včera a dnes, Brno 1994; *** Hudební salón, Brno 1995; *** Cesty k hudbě dneška, Brno 1996; *** Schubertiana, Brno 1997; *** Jevištní dílo Ludwiga van Beethovena I–II, původně dis. k doktorátu věd, 1986, vydáno Brno 1999; *** Vladimír Helfert, nadace Universitatis Masarykiana, Brno, Edice osobnosti, sv. 20, Akademické nakladatelství CERM a Nakladatelství a vydavatelství NAUMA, Brno 2003; *** Všechny cesty vedou k životu. F. X. Šalda a hudba (Zápisník o Šaldovi č. 13), Společnost F. X. Šaldy, Praha 2004; *** Hudební kontexty staré Itálie, Masarykova univerzita, Brno 2006, *** Z hlubin paměti. Vzpomínky muzikologa, Masarykova univerzita, Brno 2007; *** Člověk čistého srdce, Koniasch Latin Press, Praha 2007; *** Vivaldi a jeho doba, FF MU, Brno 2008.
kolektivní díla, redigované sborníky
Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity 1957–1999 (výkonný redaktor, od 1990 předseda redakční rady); Zpravodaj Kruhu přátel hudby při PKO v Brně 1960–1998 (výkonný redaktor); programové sborníky Mezinárodního hudebního festivalu v Brně 1966–1976 (editor); sborníky z hudebněvědných kolokvií při Mezinárodním hudebním festivalu v Brně 1966–1984 (editor); Protokol pracovní porady o problémech edic díla Leoše Janáčka, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, H 7, 1972, s. 97–154; sborníky z konferencí: Vladimír Helfert. Pokrokový vědec a člověk, Brno 1975 (s Jiřím Vysloužilem); Čechy – rezervoár hudebnosti, Mladá Boleslav 1978; 20 let Kruhu přátel hudby v Brně, Brno 1978 (s Jaroslavou Zapletalovou); Hudba a výtvarné umění, Frýdek-Místek 1978; Tvůrčí odkaz Zdeňka Nejedlého, Brno 1979; Almanach Společnosti Bohuslava Martinů, Praha – Brno 1979; O původu Jaroměřic na Moravě. Libreto k Míčově opeře, Jaroměřice n. Rok. 1980; Muzikologické dialogy 1978, Brno 1980; Hudba slovanských národů a její vliv na evropskou hudební kulturu, Brno 1981; Vědecký odkaz Otakara Zicha, Brno 1981; Pocta Otakaru Hostinskému, Brno 1982; Gracian Černušák, Brno 1983; Hudba a literatura, Frýdek-Místek 1983; Morava v české hudbě, Brno 1985; Bibliografie profesorů Jana Racka, Bohumíra Štědroně a Zdeňka Blažka, Brno 1986; Vladimír Helfert v českém a evropském kontextu, Brno 1987; Umění a příroda s přihlédnutím k hudbě, Frýdek-Místek 1989; Händel a Bach. O dnešním pojetí jejich díla, Brno 1992 (s kol. autorů); Oleg Sus redivivus, Brno 1993; „Všechny cesty vedou k životu“. F. X. Šalda a hudba, ed. a úvodní studie, Společnost F. X. Šaldy, Praha 2004.
významné studie v časopisech a sbornících
Viz bibliografii ve Sborníku prací filozofické fakulty brněnské univerzity 36, 1987, H 22, Brno 1991, s. 69–82, dále viz Výběrová bibliografie prací R. Pečmana 1992–2001, in: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity „Musicologica Brunensia“ H 36–37, 2001–2002, s. 9–15;
*** Franz Schuberts Bühnenschaffen und Beethovens Opernpläne, in: Studien zur Wertungsforschung, Bd. 34, Wien – Graz 1998, s. 176–186; *** Händel-Rezeption in den böhmischen Ländern im 19. Jahrhundert, in: Händel-Jahrbuch 44, 1998, s. 177–183; *** Jaroměřice nad Rokytnou als Zentrum der Opernpflege im 18. Jahrhundert, in: Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Technischen Universität Chemnitz, 1998, Heft 3, s. 211–220; *** „Ein Musikdramatiker ersten Ranges“. Otakar Hostinský (1847–1910) entdeckt die Grösse Georg Friedrich Händels, in: Händel-Hausmitteilungen, Freundes- u. Förderkreis des Händel-Hauses 5, Halle/Saale 1999, s. 22–25; *** Ideelle und philosophische Ausgangspunkte der „Sache Makropulos“, in: Die Musikentwicklung nach 1968/69 – Komponist und Humanität. Brno 1997/1998, ed. P. Macek, Brno 1999, s. 183–187; *** Slovenská orientace Vítězslava Nováka (1870–1949), in: Zprávy Společnosti Vítězslava Nováka, č. 32, České Budějovice 1999, s. 8–12; *** Vítězslav Novák a jeho škola v pojetí Vladimíra Helferta, tamtéž, č. 33, s. 7–14. *** Bakala a Janáček, in: Sborník Leoš Janáček, jeho žáci, spolupracovníci a přátelé, ed. Luděk Zenkl, Pedagogická fakulta, Ostrava 2000, s. 10–25. *** Die slowakische Orientierung bei Vítězslav Novák (1970–1949), in: sborník Slovenskí skladatelia I., ed. Naďa Hrčková, Melos-Étos, Bratislava 2000, s. 89–98. *** Psychologická orientace české hudební estetiky, in: Opus musicum 33, 2001, č. 4, s. 251–260. *** Zur Abschwächung historischer Perspektiven in der Musikwissenschaft der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts, in: Colloquium musicologicum Brno 1990–2000, ed. Petr Macek, Masarykova univerzita, Brno 2001, s. 247–250. *** Goethe a opera (do slovenštiny přeložil Miloslav Blahynka), in: Slovenské divadlo 49, 2001, č. 4, s. 251–260. *** Carl Philipp Emanuel Bach und die tschechische Klaviermusik des 18. und 19. Jahrhunderts, in: Carl-Philipp-Emanuel-Bach-Konzepte, Sonderband 3, Teil 2, Frankfurt/Oder 2002, S. 355–359. *** Hudební divadlo Bohuslava Martinů na cestě od impresionismu k dadaistickému lyrismu, in: sborník K poctě Jána Cikkera, ed. Ľubomír Chalupka, STIMUL, Bratislava 2002, s. 125–143. *** „Musikalisches Räuberhandwerk“ Georg Friedrich Händels, in: Händel-Hausmitteilungen 2002, Halle (Saale), č. 1, s. 12–22. *** Hudební festival jako společenský a umělecký fenomén (Historie a současnost slavnostní hudby), in: Opus musicum 34, 2001, č. 1, s. 30–34. *** Výzkum libret 18. století a režijní uchopení barokních oper (též anglicky v plném znění), in: The World of Baroque Theatre 2002, 2003, ed. Jarmila Musilová, Nadace barokního divadla, Český Krumlov 2003, s. 167–196. *** Zmysel výskumu operných libriet 18. storočia pre dnešok, in: Slovenské divadlo 51, 2003, č. 3–4, s. 214–224. *** Heinrich Haugwitz und Georg Friedrich Händel, in: sborník Haugwitzové a hudba, ed. Marek Buš, Náměšť nad Oslavou 2003, s. 13–19. *** Recepce staré hudby v našem věku, in: Recepcia súčasnej európskej tvorby v slovenskej hudobnej kultúre 1. polovice 20. storočia, ed. Ľubomír Chalupka, STIMUL, Bratislava 2003, s. 163–174. *** Musica regularis sive artificialis (Některé terminologické problémy v učebnici skladby F. X. Richtera), in: Univerzitní noviny MU 10, Brno 2003, č. 4, s. 46–49. *** „Olomoucká“ symfonie F dur, KV 43, Wolfganga Amadea Mozarta. Poznámky k jejímu stylovému zařazení, in: sborník Hudba v Olomouci. Historie a současnost I., ed. Jan Vičar, Univerzita Palackého, Olomouc 2003, s. 83–92. *** Josef Durdík a hudba, in: sborník z konference ke 100. výročí úmrtí Josefa Durdíka, ed. Roman Dykast, Univerzita Karlova, Praha 2003, s. 70–85. *** C. Ph. E. Bach und die Affektenlehre. Bemerkungen zur Aufführungspraxis, in: sborník prací FF MU, H 36–37, Brno 2003, s. 17–22. *** Vladimír Helfert očima Roberta Smetany, in: sborník Hudba v Olomouci. Historie a současnost II. In honorem Robert Smetana, ed. Jan Vičar, Univerzita Palackého, Olomouc 2004, s. 33–41. *** Georg Friedrich Händel im Dritten Reich. Alttestamentarische (jüdische) Oratorienmusik im Blickfeld der nazistischen Fälscher Händels, in: sborník Socialist Realism and Music, edd. Mikuláš Bek, Petr Macek, Geoffrey Chew, Koniasch Latin Press, Praha 2004, s. 97–100. *** Hudba jako umění světla. F. X. Šalda o hudbě, in: Všechny cesta vedou k životu. F. X. Šalda a hudba (Zápisník o Šaldovi č. 13), Společnost F. X. Šaldy, Praha 2004, s. 5–39. *** Negativní vliv Ždanovových tezí o umění na pojetí dějin hudby v Čechách po roku 1948, in: Slovenská hudba 30, č. 4, 2004, s. 470–478. *** Pojem „hudební myšlení“ u Otakara Zicha a Vladimíra Helferta, in: Slovenská hudba 30, č. 1–2, 2004, s. 109–113. *** Curt Sachs a Jan Rychlík: Český skladatel a organolog odhaluje tajemství žesťových nástrojů bez strojiva, in: Živá hudba 14, 2004, Praha 2005, s. 12–22. *** Túžba po domove. Bohuslav Martinů, in: Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia I. (Naďa Hrčková), Bratislava 2005, s. 103–112 (rok poté vyšlo česky, Praha 2006). *** Helfertova „brněnská muzikologická škola“. Učitel a jeho význační žáci, in: Musicologia brunensis. Ad honorem Jan Racek, Bohumír Štědroň et Zdeněk Blažek. 1905–2005, edd. Petr Macek, Rudolf Pečman, Koniasch Latin Press, Praha 2005, s. 35–43. *** Meinungsverschiedenheiten über das Wesen des Barocks und der Klassik in der Musik, in: Hudební věda 42, 2005, č. 2, s. 117–136. *** „Minimalistische“ Kompositionen Ludwig van Beethovens (Zauber der vergessenen Albumblätter), in: sborník Od Perotina po Steva Reicha. Idey „minimálneho“ v hudobných dejinách a v súčasnosti, ed. Naďa Hrčková, Hudobné centrum & AEPress, Bratislava 2005, s. 130–146. *** Praeambulum aneb Brněnská muzikologie v době počátku a prvních vzmachů, in: Musicologia brunensis. Ad honorem Jan Racek, Bohumír Štědroň et Zdeněk Blažek. 1905–2005, edd. Petr Macek, Rudolf Pečman, Koniasch Latin Press, Praha 2005, s. 7–32. *** Barva a tón aneb Zavátá cesta umění i apercepce, in: Universitas (Brno) 39, 2006, č. 4, s. 11–15. *** Georg Friedrich Händel na cestě od baroka k osvícenství, in: Opus musicum 38, 2006, č. 2–3, č. 43–47. Inspirativní Václav Černý (Glosy muzikologa o velké osobnosti), in: Literární archiv 37/2006: „Česká literární kritika 20. století.“ K 100. výročí narození Václava Černého, edd. Marta Zahradníková, Jarmila Schreiberová, Památník národního písemnictví, Praha 2006, s. 41–55. *** Haydniana Bohemica atque Europaea, in: Music and Society in Eastern Europe, Vol. I., ed. Jelena Milojkovic-Djuric, Charles Schlacks Publisher, Idyllwild (USA) 2006, pp. 27–43. *** S bobkovou ratolestí pokoje a palmou ctnosti, in: Musicologica brunensis, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, H 41, 2006, s. 105–124. *** Vladimír Helfert odkrývá význam Leoše Janáčka a jeho školy, in: sborník Fenomén Janáček včera a dnes, Editio Conservatorium Brunense, vol. I, edd. Jiří Halíř, Lucie Pelíšková, Pavel Sýkora, TOGGA, Praha 2006, s. 219–229. *** Mozart a Morava. První doteky génia s našimi zeměmi, in: Časopis Matice moravské CXXV/2006, č. 1, s. 77–93. *** Stará opera, její libreto a výzkum kolem nich. Kapitola o problematice vztahu slova, hudby, režijního uchopení a scénografie, in: sborník Slovo a hudba ako štrukturálno-architektonický celok hudobného myslenia 17.–18. storočia, ed. František Matúš, Súzvuk, Prešov 2006, s. 31–47. *** Vladimír Helfert a Václav Kaprál, in: Universitas (Brno) 40, 2007, č. 2, s. 52–61. *** Helfert a Suk, in: Opus musicum 39, 2007, č. 2, s. 10–13. *** Naše Collegium musicum, in: Universitas (Brno) 40, 2007, č. 1, s. 19–23. *** Svět libretistiky vybraných oper J. J. Fuxe a „svatováclavského“ melodramu J. D. Zelenky, in: The World of Baroque Theatre 2004, 2005, 2006, edd. Pavel Slavko, Hana Srbová, Nadace barokního divadla, Český Krumlov 2007, s. 217–248. *** Dekorace a scénografie na pozadí výzkumů staré opery 18. století (též anglicky v plném znění), in: The World of Baroque Theatre 2004, 2005, 2006, edd. Pavel Slavko, Hana Srbová, Nadace barokního divadla, Český Krumlov 2007, s. 101–125. *** Proměny tvůrčí skladatelské osobnosti (18.–20. století), in: sborník K pocte Alexandra Moyzesa a Ľudovíta Rajtera, ed. Ľubomír Chalupka, STIMUL, Bratislava 2007, s. 357–367. *** Píseň lásky, hymnus na radost – Olivier Messiaen v Brně, in: Opus musicum 40, 2008, č. 3, s. 8–10. *** Metamorfózy Vivaldiho oper, in: Opus musicum 40, 2008, č. 4, s. 19–21. *** Časopis Opus musicum očima vzpomínek, in: Opus musicum 41, 2009, č. 1, s. 4–7.
Další informace