Sýkora, Pavel

Ulice: Svánovského 3
PSČ: 628 00
Obec: Brno

 

Datum a místo narození, akademické tituly a vědecké hodnosti

  • *18. 3. 1963, Karviná, PhDr., Ph.D.

Současné pracoviště, adresa, telefon, fax, e-mail

  • Konzervatoř Brno, tř. Kpt. Jaroše 45, 662 54 Brno; tel.: 545 215 568

Soukromá adresa, telefon, fax, e-mail

  • Svánovského 3, 628 00 Brno; tel.: 544 213 973, e-mail: pavel.sykora@konzervatorbrno.cz

Stručná profesní biografie

  • Gymnázium Karviná 1977–1979; Gymnázium J. K. Tyla Hradec Králové 1979–1981; FF MU (UJEP) Brno, český jazyk a literatura – latina 1981–1986, hudební věda 1982-1989; PhDr. 1989, Ph.D. 2001;

    Konzervatoř Brno, externí výuka 1990, interní výuka od 1991 dosud (dějiny hudby, soudobá hudba, historicko-estetický seminář, úvod do estetiky); Ústav hudební vědy FF MU Brno, studijní pobyt 1987–1988, externí výuka od 1992 dosud (hudební manýrismus, Igor Stravinskij a problematika neoklasicismu, hudební rétorika na přelomu 16. a 17. století); Divadelní fakulta JAMU Brno, externí výuka 1995–1996 (dějiny hudby), 2001, 2006 (scénická hudba); Hudební fakulta JAMU Brno, externí výuka od 2007 dosud (estetika); člen výboru České společnosti pro hudební vědu (2007–2009), člen správní rady Editia Janáček, o.p.s. (od 2007 dosud), člen dramaturgické rady Mezinárodního hudebního festivalu Brno - Moravský podzim (od 2008 dosud), člen dramaturgické rady Filharmonie Brno (od 2008 dosud), člen redakční rady hudební revue Opus musicum (od 2008 dosud)

Zaměření vědecké činnosti

  • Problematika hudebního manýrismu, Claudio Monteverdi, Jacobus Handl Gallus, Igor Stravinskij

Výběrová bibliografie

 

  • knihy
    Claudio Monteverdi: Souboj Tankreda s Klorindou. Mezi manýrismem a barokem, Praha: Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě, Koniasch Latin Press, Praha 2010; *** Claudio Monteverdi: The Combat of Tancred and Clorinda. Between Mannerism and the Baroque, Praha: Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě, Koniasch Latin Press, Praha 2010
  • kolektivní díla, redigované sborníky

    Sýkora, Pavel (ed.) a kol.: Jubilejní výroční zpráva Konzervatoře Brno 2003/2004. K 150. výročí narození zakladatele školy Leoše Janáčka, Brno 2004, Olomouc, ALDA 2004; *** Halíř, Jiří – Pelíšková, Lucie – Sýkora, Pavel (edd.): Fenomén Janáček včera a dnes. Sborník z mezinárodní hudebněvědné konference Konzervatoř Brno 2004, Konzervatoř Brno, Editio Conservatorium Brunense, vol. I, Brno 2006, TOGGA, Praha 2006; *** Borková, Alena – Pelíšková, Lucie – Sýkora, Pavel – Zatloukal, Pavel (edd.): Konzervatoř Brno. Sborník k devadesátému výročí založení školy. Konzervatoř Brno, Brno 2009.

  • významné studie v časopisech a sbornících
    Claudio Monteverdi: Souboj Tankreda s Klorindou. (Několik úvah o formě a stylu.), in: Opus musicum, 2000/32, č. 1, s. 2933; *** „Manýra je vlastní básníkům subjektivním“ (Francesco de Sanctis). Úvahy na manýristické téma, in: Opus musicum, 2005/37, č. 1, s. 1015; *** „Italská“ orientace brněnské muzikologické školy před druhou světovou válkou, in: Macek, Petr  – Pečman, Rudolf (edd.): Musicologia brunensis ad honorem Jan Racek, Bohumír Štědroň et Zdeněk Blažek. Sborník příspěvků z mezinárodní hudebněvědné konference, Brno 28. 29. ledna 2005. KLP, Praha 2005, s. 217223; *** „Tempore felici multi numerantur amici…“ Příspěvek ke stylovému a duchovnímu zařazení Moralií Jacoba Handla-Galla, in: Macek, Petr (ed.): Musicologica Brunensia. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, H 3840, 20032005, s. 267276; *** „Hai vista! hai conoscenza!“ Princip imitazione le parole a Monteverdiho Combattimento di Tancredi, et Clorinda (1624), in: Medňanská, Irena (ed.) a kol.: Slovo a hudba ako štrukturálno-architektonický celok hudobného myslenia 17. – 18. storočia. Zborník príspevkov z medzinárodnej muzikologickej konferencie 23. 25. novembra 2005 v Prešove. Súzvuk, Prešov 2006, s. 191204; *** Zápas Apollóna s Dionýsem. Sváteční zobrazení mýtu v díle Igora Stravinského, in: Macek, Petr (ed.): Musicologica Brunensia. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, H 41, 2006, s. 193204; *** Rituální pojetí folkloru u Igora Stravinského, in: Opus musicum, 2008/40, č. 2, s. 1417; *** A quo – ad quem? Příspěvek k problematice periodizace dějin (evropské) hudby, in: Baťa, Jan (ed.): Miscellanea z výročních konferencí České společnosti pro hudební vědu 2006 až 2007. ČSHV, Etnologický ústav Akademie věd České republiky, v. v. i., Nakladatelství Agora, Praha 2008, s. 4146; *** Monteverdiho platónské inspirace, in: Baťa, Jan (ed.): Miscellanea z výročních konferencí České společnosti pro hudební vědu 2006 až 2007. ČSHV, Etnologický ústav Akademie věd České republiky, v. v. i., Nakladatelství Agora, Praha 2008, s. 105111; *** Notes on the Style and Spiritual Categorisation of Moralia by Jacobus Handl Gallus, in: Muzikološki zbornik (Musicological Annual), XLIV (2008), č. 2, s. 2938; *** Vale, Creo! Audimus. (Sbohem, Kreonte! Posloucháme.) Parodická destrukce pozdravu v Stravinského Králi Oidipovi?, in: Macek, Petr (ed.): Musicologica Brunensia 44, 2009, 12, s. 193202.
  • hudební skladby
    Ouvertura pro komorní soubor („Jenůfa“) (1996); *** Pět variací na jméno pro smíšený sbor à cappella (1997); *** Suita pro kytaru (1998); *** Tři miniatury pro klavír (2000); *** Te Deum pro soprán, baryton, smíšený komorní sbor a instrumentální soubor (2002); *** If thou long´st so much to learn pro smíšený komorní sbor a kytaru, text Thomas Campion (2005).
    Scénická hudba: Maryša (Divadlo Husa na provázku, Brno 1995); *** Její Její pastorkyňa (Klicperovo divadlo, Hradec Králové 1996); *** Julie & Romeo & Julie (Klicperovo divadlo, Hradec Králové 1997); *** Maryša – po pravdě však „Mařka“ čili „To máš za to, bestijó!“ (Klicperovo divadlo, Hradec Králové 1999, cena Alfréda Radoka 1999); *** Kupec benátský (Klicperovo divadlo, Hradec Králové 2000).
Zařazeno v: Kdo je kdo