Datum a místo narození, akademické tituly a vědecké hodnosti
* 9. 2. 1942, Brno, prof. PhDr. MgA, CSc.
Současné pracoviště, adresa, telefon, fax, e-mail
Ústav hudební vědy, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Arne Nováka 1, 602 00 Brno, tel.: 549 497 269, e-mail: mil.stedrsen@email.cz
Soukromá adresa, telefon, fax, e-mail
Berkova 6, 612 00 Brno, tel.: 541 247 122
Stručná profesní biografie
Filosofická fakulta UJEP Brno, obor hudební věda - český jazyk (1959–1964), kurátor v hudebním oddělení MZM v Brně (1963–1972); pedagog Ústavu hudební vědy FF MU v Brně (od 1972 dosud), r. 1994 jmenován universitním profesorem; člen ediční rady souborného kritického vydání díla L. Janáčka (od 1972 dosud); člen Leoš Janáček Gesellschaft Zürich (od 1979 dosud); člen akademického senátu FF MU (1990–1996); člen umělecké rady JAMU (od 1990 dosud); člen umělecké rady hudební fakulty JAMU a člen oborové komise doktorského studia (od 1993 dosud); člen Poradního sboru Rady města Brna pro kulturní politiku (1995–2000); člen správní rady Nadace Český hudební fond v Praze (1997–2000); předseda správní rady Nadace Leoše Janáčka (od 2007 dosud); proděkan pro vědu a výzkum na FF MU (1998–2000); člen vědecké rady FF MU (od 1998 dosud); člen oborové rady doktorského studia pro obor hudební výchova na PedF UP Olomouc (od 1998 dosud);
Zaměření vědecké činnosti
Leoš Janáček a hudba 20. století, kompoziční techniky 20. století, problematika manýrismu a raného baroka (C. Monteverdi), česká hudební terminologie, Josef Berg, brněnská hudební scéna
Výběrová bibliografie
knihy Leoš Janáček a hudební avantgarda se zvláštním zřetelem k A. Schönbergovi, dipl. (Brno 1964); *** Leoš Janáček a hudební avantgarda, PhDr. (Brno 1970); *** Leoš Janáček a hudba XX. století (druhá část); *** Josef Berg. Skladatel mezi hudbou, literaturou a divadlem (habilitační práce, Brno 1991); *** Claudio Monteverdi - génius opery (Praha 1985); *** Josef Berg - skladatel mezi hudbou, literaturou a divadlem (Brno 1992); *** Leoš Janáček a hudba 20. století. Paralely, sondy, dokumenty (MU, Brno 1998); *** Základy mikrotektoniky (MU, Brno 1991); *** Základy polymelodiky. 12 analýz (MU, Brno 1992)
kolektivní díla, redigované sborníky Lidová píseň a samočinný počítač (spolu s D. Holým a K. Palou, Brno 1975); *** Cantilenae diversae. Písně rozmanité (spolu se Z. Frýdkovou a P. Peňázem, Brno 1992–93); *** Formování hudby (spolu s L. Faltusem, Brno 1. vyd. 1987, 2. vyd. 2000); *** Bolek Polívka v hlavní roli (spolu s J. Kratochvílem a D. Ždímalem, Brno 1999); *** Dějiny české hudební terminologie (spolu s D. Šlosarem, 2. přeprac. vyd. Brno 2010);
významné studie v časopisech a sbornících Die Harfenkompositionen des Karl Wilhelm Haugwitz. Zur Typologie der Schloss-Salonmusik einer Subkultur, in: SPFFBU, H 8, 1973, s. 81–93; *** Hudba v časopise Krok (1821–1840), in: SPFFBU, H 10, 1975, s. 19–34; *** Das Zunehmen musikfremder Elemente in den Kammerkompositionen der Neuen Musik der 60. Jahre, in: Colloquium Musica cameralis Brno 1971, Brno 1977, s. 497–505; *** Eine tschechische Opernaktualisierung des Fausts-Stoffes, in: Colloquium The musical Theatre Brno 1980, Brno 1984, s. 370–374; *** Miloš Ištvan a jeho komorní oratoria (s L. Faltusem), in: Hudební věda 22, 1985, s. 3–23, 155–174; *** Hudba v pražské slavnosti (s M. Študentem), in: Folia historica Bohemica, 1994, 17, s. 143–150; *** Jméno Firkušný, in: Opus musicum 26, 1994, č. 7, s. 219–220; *** Errata v libretu Janáčkovy poslední opery Z mrtvého domu, in: Opus musicum 26, 1994, č. 7, s. 201–204; *** Leoš Janáček – první čestný doktor MU, in: Univerzitní noviny 1995, č. 9, s. 1–4; *** Literární texty u moravských skladatelů 60. let 20. století, in: Opus musicum 27, 1995, č. 1, s. 13–17; *** Janáček o naturalismu, in: Opus musicum 27, 1995, č. 6, s. 281–293; *** Příhody Lišky Bystroušky – opera lesa, přírody a imprese, in: program ND Praha, 1995, s. 9–23; *** Janáček´s Danube. Some Notes in the Montage of the Symphony by the Comp. on the Reconstruction from an Autographic Draft, in: Janáček and Czech Music Proceedings of the International Conference, Saint Luis, 1995, s. 321–334; *** Fenomén Janáček, in: Hudební rozhledy 49, 1996, č. 11, s. 36–38; *** Jeskyně Steve Reicha, in: Opus musicum, 28, 1996, č. 1, s. 28; *** Jiří Fukač šedesátiletý? Neuvěřitelné..., in: Hudební věda, 33, 1996, č. 1, s. 92–95; *** Phasma Dionysiacum musicae (s M. Študentem), in: SPFFBU, H 29, 1996, s. 45–62; *** Hudební terminologie Adama Michny z Otradovic (s D. Šlosarem), in: SPFFBU, H 29, 1996, s. 13–24; *** Listy důvěrné. Analytické poznámky ke skice Janáčkova II. smyčcového kvartetu, in: Hudební věda, 34, 1997, č. 1, s. 90–99; *** Was war “österreichisch” an 25-jährigem Janáček (Leipzig und Wien), in: Colloquium, Brno 1997, s. 32–35; Cantilenae diversae. Obraz Brna 18. století v písňové tvorbě studentského anonyma, in: SPFFBU, H 31, 1997, s. 59–81; *** Janáčkova melodika – některé specifické rysy, in: SPFFBU, H 30, 1997, s. 93–108; *** Janáček a hudba 20. století – Janáček a verismus, in: Univerzitní noviny, 5, 1998, s. 21–25; *** Janáček and his relation to the Avant-garde of the 1920´s, in: Prof. Jiří Fukač. Festschrift/Commemorative Book, Hradec Králové 1998, s. 153–157; *** Janáček, Dostojewski, Chlubna, Bakala. Errata in der letzten Oper, in: Colloquium Stadt und Region als Schauplätze des Musikgeschehens Brno 1993, FF MU Brno, 1998, s. 157–162; *** Autografní skica Janáčkova II. smyčcového kvartetu Listy důvěrné, in: Kritické edice hudebních památek II, UP Olomouc, 1998, s. 91–99; *** Janáčkův a Vrchlického Amarus. Několik deklamačních a jiných marginálií, in: Du podel blesku. Sborník k 70. výročí smrti Leoše Janáčka, WELES, Vendryně 1999, s. 9–10; *** Direct Discourse and Speech Melody in Janáček´s Operas, in: Janáček Studies, Cambridge University Press, Cambridge 1999, s. 79–109; *** Vor der Gesamtausgabe der Sprechmelodien von Leoš Janáček. Bemerkungen zur Projekt, in: Colloquium Komponist und Humanität. Prosa-vertont, tönend gestaltet und musikalisch erlebt Brno 1998, MU Brno, 1999, s. 137–139; *** Due Boemi – ein Beispiel einmaliger interpretatorischen Ambivalenz, in: Colloquium Die Musikentwicklung nach 1968/69. Im Verzeichen einer Überlebensphilosophie der Neuen Musik? Brno 1997, MU Brno, 1999, s. 66–77; *** Janáček´s Music for the Contemporary Culture Exhibition in Brno 1928, in: The Crossroads of European Culture 1998. Responsibility and Hopes. Proceedings of the Conference, VÚT Brno, 1999, s. 29–30; *** Hudební termíny ve slovníku Tomáše Rešela (s D. Šlosarem), in: SPFFBU, H 33, 1999, s. 71–82; Česká hudební terminologie 15. století (s D. Šlosarem), in: SPFFBU, H 35, Brno 2000; *** Hudební terminologie ve slovníku Kašpara Vusína (s D. Šlosarem), in: SPFFBU, H 34, Brno 2000; *** Janáčkovy nápěvky mluvy. Imprese - stereotypy - výsledky analýz? Prolegomena před vydáváním úplného souboru Janáčkových nápěvků z let 1897–1928, in: Hudební věda 37, 2001, s. 140–156; *** Nová hudba v šedesátých letech v brněnském Domě umění, in: 90 let Domu umění města Brna. Historie jednoho domu. Katalog výstavy, Brno 2001; *** Leoš Janáček: II. smyčcový kvartet “Listy důvěrné”. Úvahy před kritickým vydáním, in: Fenomén Janáček včera a dnes. Sborník z mezinárodní hudebněvědné konference, Konzervatoř Brno 2004, Togga, Praha 2006, s. 55–61; *** Cantilenae diversae pro distractione animi adhibendae descriptae anno 1745 – nova, parerga et paralipomena (20 Jahre nach). In honorem Ivan Poledňák, in: Musicologica olomucensia IX, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, UP Olomouc, 2007, s. 201–210; *** Claudio Monteverdi: Orfeo (s M. Študentem), in: program ND Praha, Praha 2007;
notové edice (ed.) Leoš Janáček: Amarus. Kantáta pro sóla, smíšený sbor a orchestr (s L. Faltusem), Editio Bärenreiter, Praha 2001; *** (ed.) Leoš Janáček: Balada blanická (s K. Steinmetzem), Editio Janáček, o.p.s., Brno 2003; *** (ed.) Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1. Z podnětu Tolstého „Kreutzerovy sonáty“ (s L. Faltusem), Editio Bärenreiter, Praha 2007;*** Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“ (s L. Faltusem), Editio Bärenreiter, Praha 2008;
hudební skladby Rozsáhlá mnohaletá kompoziční činnost: symfonická, operní, vokální, komorní, nástrojová hudba, muzikálová hudba (především pro Městské divadlo Brno), autorství více než 200 scénických hudeb pro česká, slovenská i zahraniční divadla, autorství filmové, rozhlasové a televizní hudby, kompletní přehled tvůrčí činnosti na adrese: http://www.ceskyhudebnislovnik.cz/slovnik/index.php?option=com_mdictionary&action=record_detail&id=2665
jiná autorská či interpretační tvorba podíl na několika desítkách hudebně a kulturně publicistických pořadů, autorství několika set rozhlasových a televizních scénářů, rozsáhlá přednášková činnost odborná i popularizační